• 8 اردیبهشت 1403
داستان سیب گاز زده شده لوگوی اپل
زمان مطالعه: 4 دقیقه

لوگوی اپل یکی از متمایزترین لوگوی برند در جهان است. این شرکت تقریباً در تمام طول تاریخ خود از این لوگو که متشکل از یک سیب که یک گاز از آن زده شده از آن است استفاده کرده است.

نظریه های زیادی در مورد دلیل جای نیش بر روی این سیب به وجود آمده است و در طول زمان آن را به عنوان اشاره و یا کنایه ای به تعدادی از چهره های مشهور در دنیای علم و دین نسبت داده اند.اما دلیل این موضوع ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

Apple logo history 1976 2017 - داستان سیب گاز زده لوگوی اپل

لوگوی اصلی اپل رنگارنگ تر از نسخه نقره ای یا سفیدی است که اکنون محصولات این شرکت را زینت می دهد. این لوگو اولین بار بر روی دستگاه های Apple II در سال 1977 ظاهر شد.

لوگویی که اپل قبل از آن استفاده می کرد، نقاشی ای از ایزاک نیوتن را نشان می داد که زیر درختی نشسته است. در نقاشی، نیوتن مورد اصابت سیبی قرار گرفته بود که ظاهراً  نظریه گرانش را به او الهام بخشیده بود.

اشاره آشکار به نیوتن ممکن است الهام‌بخش برخی از نظریه‌هایی باشد که به پیوند بین لوگوی گاز زده شده و آلن تورینگ (Alan Turing) اشاره می‌کنند، مردی که بسیاری از او به عنوان پدر محاسبات مدرن یاد می‌کنند.

آلن تورینگ کیست؟

who was alan turing 1656871556 - داستان سیب گاز زده لوگوی اپل

آلن تورینگ در سال 1912 به دنیا آمد. او در دهه 1930 با فقط 18 سال سم در حال پی ریزی مقدمات ساخت کامپیوترهای مدرن بود. او الگوریتم و ایده ماشین محاسباتی را اختراع کرد که بتواند الگوریتم های مذکور را اجرا کند. در اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40، تورینگ با کار بر روی رمز شکنی، نقش مهمی در تلاش های جنگی متفقین ایفا کرد. که نقطه عطف تلاش های برجسته وی شامل شکستن کد Enigma می شود، چیزی که آلمانی‌ها فکر می‌کردند غیرممکن است.

 این روزها بیشتر ممکن است نام تورینگ را در داستان ها و مقالات مرتبط با هوش مصنوعی (AI) ببینید. یک بازی نیز با نام تست تورینگ (Turing Test) بر اساس بازی تقلید تورینگ ساخته شده است که به عنوان معیاری برای هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است.. 

برای قبولی در تست تورینگ، یک هوش مصنوعی باید با یک انسان مکالمه داشته باشد و این حقیقت را که یک کامپیوتر است، آشکار نکند. نام تورینگ در نام گذاری تعدادی از دستگاه‌های الکتریکی، از جمله یکی از معماری‌های گرافیکی NVIDIA و همچنین یک شرکت تلفن همراه که اکنون منحل شده است، استفاده شده است.

فعالیت کدشکن تورینگ و تیمش در ساختمان بلچلی پارک (Bletchley Park) اغلب به عنوان عاملی یاد میشود که منجر به کوتاه کردن طول جنگ جهانی دوم و نجات جان افراد بسیاری شده است.

به نظر میرسید که تورینگ همجنسگرا بود که در آن زمان در بریتانیا غیرقانونی بود. در سال 1952، پس از کشف رابطه او با یک مرد 19 ساله منچستری، توسط مقامات محکوم شد و مدتی بعد اخته شیمیایی گردید.

با وجود کار پیشگامانه او در محاسبات و رمزگشایی، مجرم شناخته شدن تورینگ بر روی آینده زندگی او سایه افکند.(منبع: بریتانیکا)

پس چگونه لوگوی اپل می تواند به آلن تورینگ مرتبط باشد؟ جسد تورینگ در کنار یک سیب آغشته شده به سیانور که یک گاز از آن گرفته شده بود، پیدا شد.در آن زمان مرگ او خودکشی اعلام شد، اما بسیاری از مردم، از جمله برخی از زندگینامه نویسان رسمی، معتقدند که مرگ تورینگ تصادفی بوده است. رمز شکن در سال 2013  مورد عفو سلطنتی پس از مرگ قرار گرفت (منبع: بی بی سی).

چرا لوگو یک سیب گاز گرفته است؟

the real reason the logo has a bite 1656871556 - داستان سیب گاز زده لوگوی اپل

پس آیا گاز زده شده از لوگوی اپل، اشاره ای به موضوع مرگ آلن تورینگ دارد؟ با اینکه این داستان قانع کننده به نظر می رسد، اما متاسفانه واقعیت ندارد.

راب جانوف (Rob Janoff) ، خالق لوگو، دلیل واقعی وجود جای گاز را در مصاحبه ای با وبسایت Creative Bits فاش کرده است.

جانوف گفت:

وقتی دلیل واقعی جای نیش را توضیح می دهم، مردم نا امید می شوند. من آن لوگوی سیب را در جهت مقایسه با یک گاز طراحی کردم، تا مردم متوجه شوند که یک سیب است نه یک گیلاس. همچنین بر خلاف گیلاس، گاز زدن سیب به نوعی نمادین است (اشاره به این موضوع که جای گاز بر روی سیب به تشخیص آن از میوه های دیگر کمک می کند).

طراح همچنین هر گونه پیشنهادی مبنی بر اینکه جای گاز یا (Bite به انگلیسی) اشاره ای هوشمندانه به بایت (Byte به انگلیسی) عبارت محاسباتی است را رد کرد و مدعی شد که در آن زمان حتی از این اصطلاح آگاه نبوده است:

پس از طراحی آن بود مدیر خلاق تیم به من گفت: “خوب می دانید، یک اصطلاح کامپیوتری به نام بایت وجود دارد. و من می گفتم: “شوخی می کنی!” بنابراین، این عالی بود، اما خب این موضوع که یک اصطلاح کامپیوتری نیز بود،  تصادفی بود.

جانوف همچنین نگران بود که استیو جابز از این طراحی عجیب و غریب لوگو خوشش نیاید، بنابراین هنگام ملاقات این زوج دو طرح را به بنیانگذار اپل ارائه کرد. یکی با لوگو و دیگری بدون لوگو. او همچنین مجموعه‌ای از تن‌ها و رنگ‌ها را در صورتی که لوگوی اصلی مورد پسند نبود ارائه کرد.

خوشبختانه، جابز تصمیم گرفت از این طراحی عجیب و غریب استفاده کند. جانوف گفت: “

استیو این ایده را دوست داشت، زیرا او چیزهایی را دوست داشت متفاوت بودند. این موضوع اکنون آنقدر انقلابی نیست، اما در آن زمان کمی متفاوت بود.

مخالفت هایی از سوی یکی از مدیران حساب اپل وجود داشت، اما این موضوع نادیده گرفته شد و لوگو اپل تا به امروز مورد استفاده قرار میگیرد.

 

macOS Monterey: بهترین ویژگی های جدید برای مرورگر سافاری
> > >

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *