
بعد از مدت ها انتظار AMD بلاخره از تکنولوژی FidelityFX Super Resolution یا FSR خود به طور رسمی رونمایی کرد. این تکنولوژی افزایش مقیاس، رقیبی برای تکنولوژی DLSS کمپانی انویدیا محسوب می شود.
171
به گزارش هاسترتک، این رونمایی ساعاتی پیش توسط دکتر لیسا سو (Lisa Su) مدیر اجرای کمپانی AMD طی رویداد مجازی کامپیوتکس (Computex) صورت گرفت. AMD اعلام کرده است که تکنولوژی FSR، عملکرد بازی های کامپیوتری را تا 2.5 برابر افزایش می دهد و حالت “افزایش عملکرد” ویژه ای نیز برای برخی عناوین از پیش تعیین شده دارد. در حال حاضر حدود 10 استودیوی مختلف درحال پیاده سازی FSR بر روی بازی ها و موتور های گرافیکی خود هستند، که اولین عناوین طی ماه جاری مشخص خواهند شد. AMD همچنین اعلام کرد که ریشه طراحی FSR در پایه تکنولوژی متن باز OpenGPU این کمپانی طراحی شده است.
تکنولوژی FSR دارای 4 گذینه مختلف شامل: Ultra quality, Quality, Balanced و Performance است. دو حالت اول تمرکز بر روی بالا بردن کیفیت تصویر و رندر (rendering) تصاویر با رزولوشن اصلی دارد، در حالی که دو حالت دوم بر روی بالا بردن حداکثر نرخ فریم تمرکز خواهد داشت. تکنولوژی FSR هم بر روی لپتاپ ها و هم کامپیوتر های دستکاپ قابل استفاده بوده و از کارت های گرافیکی یکپارچه و یا گسسته پشتیبانی خواهد کرد.
در آزمایشات انجام شده، کمپانی AMD اقدام به تست FSR بر روی نرم افزار Godfall شرکت اپیک کرده است. این تست ها با استفاده از کارت های گرافیکی Radeon RX 6900 XT, RX 6800 XT و RX 6700 XT با تنظیمات گرافیکی Epic بر روی رزولوشن 4K و روشن کردن گذینه Ray Tracing صورت گرفته است. به گفته AMD قبل از استفاده از FSR میزان نرخ فریم در یکی از تست های انجام شده به 49 فریم بر ثانیه، بر روی رزولوشن اصلی می رسد. با استفاده از حالت Ultra quality این نرخ به 78 فریم بر ثانیه، درحالت Quality به 99 فریم بر ثانیه، با حالت Balanced به 124 فریم بر ثانیه و در حالت Performance به 150 فریم بر ثانیه افزایش داشته است.
خبر خوش اینکه FSR بر روی دیگر سخت افزار ها نیز قابل استفاده است. AMD برای اثبات این موضوع اقدام به بررسی بازی Godfall با استفاده از کارت گرافیک محبوب GTX 1060 شرکت انویدیا کرده است. در این بررسی کیفیت گرافیکی بازی بر روی Epic و رزولوشن تصویر بر روی 1440p بوده است و در نتایج آزمایش 41% افزایش نرخ فریم (از 27 به 38 فریم بر ثانیه) مشاهده شده است. در ادامه این موضوع AMD اعلام کرد، این تکنولوژی از بیش از 100 مدل پردازنده و پردازنده گرافیکی پشتیبانی خواهد کرد.
کاربران میتوانند از روز 22 ژوئن (اول تیر) اقدام به استفاده از FidelityFX Super Resolution کنند، و اولین بازی که از آن پشتیبانی خواهد کرد بازی Godfall خواهد بود. موضوعی که مارا کنجکاو کرده است، میزان کیفیت تصویر واقعی بازی ها در حین استفاده از FSR است. وقتی تکنولوژی Nvidia's DLSS 2.0 عرضه شد، بسیاری از ما تحت تاثیر کارکرد آن قرار گرفتیم، ولی بعد ها مشخص شد که در عمل این قابلیت به خوبی تعریف شده نیست. البته باید در نظر داشت که هدف AMD در این تکنولوژی فقط افزایش مقیاس است و بر خلاف Nvidia's DLSS 2.0 از یادگیری ماشینی در این تکنولوژی استفاده نشده است.