• 11 اردیبهشت 1403
Alexa ranking shutdown 1440x720 - چرا الکسا برای همیشه تعطیل شد؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه
الکسا به طور ناگهانی و بدون ذکر دلیلی تعطیل شدنش را اعلام کرده و خبر داده که اول ماه می سال ۲۰۲۲ به طور کامل تعطیل خواهد شد.

Alexa (که با الکسای که دستیار هوشمند امازون است نباید آن را اشتباه گرفت) سرویسی برای رتبه بندی سایتهای اینترنت براساس ترافیک و بازدید آنها است و با آن می توانید رتبه میزان بازدیدهایی که هر سایت دارد و منبع آن بازدیدها را به صورت تقریبی متوجه بشوید.

این سرویس به طور ناگهانی و بدون ذکر دلیلی تعطیل شدنش را اعلام کرده و خبر داده که اول ماه می سال ۲۰۲۲ به طور کامل تعطیل خواهد شد. بنابراین اگر اطلاعات خاصی در آن دارید تا آن زمان وقت دارید از آنها بکاپ بگیرید.

2022 05 07 00 18 41 End of Service Notice and 8 more pages Personal Microsoft​ Edge 1024x783 - چرا الکسا برای همیشه تعطیل شد؟
اعلان خبر تعطیلی کامل الکسا

الکسا چگونه به وجود آمد؟

به نقل از ویکی پدیا: وب‌سایت Alexa در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب، به نام‌های بروستر کیل و بروس جلیت تأسیس شد. نام این وب‌سایت برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر، به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش و با نظر به اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده‌است.

این شرکت دارای نوار ابزاری می‌باشد که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند، که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد. همچنین الکسا برای مدیران وب‌سایت‌ها امکانات فراوانی نظیر نمایش تعداد بازدیدکننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و… به صورت رایگان در نظر گرفته‌است. همچنین Alexa با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وب‌سایت خود داشته باشند.

سامسونگ در یخچال های هوشمند Family Hub جدید خود، الکسا داخلی را تعبیه کرده است
> > >

الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند، آمار آن‌ها را به دست می‌آورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت، نسخه‌ای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانهٔ Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد. آمازون، الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲، الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در مه ۲۰۰۶، آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶، بخش جستجوی عکس الکسا راه‌اندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸، الکسا اعلام کرد با توجه به اینکه موتور جستجوی این سایت مناسب نبوده‌است، سرویس را قطع خواهد کرد؛ که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به‌طور تخصصی به رتبه‌بندی سایت‌ها اقدام کرده‌است.

 

چرا الکسا تعطیل شد؟

این سرویس اما رفته رفته به دلیل افزایش استفاده از اپهای موبایل آمار و رتبه هایش دقت گذشته را نداشتند چون راهی برای اندازه گیری ترافیک اپهای موبایل نداشت. به طور مثال با اینکه تیک تاک و واتساپ یکی از پر استفاده ترین اپهای دنیا هستند و اما در Alexa به خاطر همین موضوع رتبه انچنان بالایی ندارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *