• 7 اردیبهشت 1403
1280px spotmini boston dynamics robot 660 181220103812 - با سگ مریخ پیمای ناسا آشنا شوید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

با سگ مریخ یا Mars Dog آشنا شوید. آخرین دستاورد ناسا برای مریخ پیمایی و جستجوی غاری های زیرمریخی.

این ربات چابک و سرسخت که Au-Spot نام دارد، دارای سنسور هایی است که میتوان از موانع دوری کند

به گزارش مجله تکنولوژی هاسترتک ، مرحله بعدی جستجوی مریخ با استفاده از سگ های رباتیک انجام خواهد. طی جلسه ملاقات اتحادیه ژئوفیزیک امریکا که در 14 دسامبر امسال به صورت آنلاین برگزار شد، ناسا و JPL Caltech سگ مریخ را رونمایی کردند. روبات هوشمند چهارپایی که از ساختار و رفتار حیوانات الهام گرفته قرار است انسان را در جستجوی غارهای مریخ و نواحی خطرناک آن یاری کند. این روبات هوشمند با مکانیزم ها و شکل خاصی که دارد قابلیت جستجو و گشت و گذار در مکان ها و غاری هایی را دارد که برای مریخ پیماهای دیگر مثل Spirit و Opportunity, Curiosity میسر نبود.

این ربات چابک و سرسخت که Au-Spot نام دارد، دارای سنسور هایی است که میتوان از موانع دوری کند، چندین مسیر را پیدا و انتخاب کرده، و نقشه مجازی از مسیر های موجود و سیستم غارهای زیر زمینی طراحی کند. همانطور که اشاره شد بزرگترین نقطه ضعف مریخ گردهای قبلی، عدم توانایی آنها در پیمایش سطوح پر فراز و نشیب مریخ بود، واضح است که مریخ پر از سطوحی است، که نیاز به ابزاری پیچیده تر از مریخ پیماهای نسل قدیم دارد، به خصوص که جدیدا ناسا تمرکز خاصی بر روی کوه ها و غارهای زیرمریخی گذاشته است. این ربات که دوازده برابر از مریخ پیماهای قبلی سبکتر است میتواند به سرعت بسیار بالاتری نیز دست یابد و حدود 5 کیاومتر را در هر ساعت طی کند. برای مقایسه باید اضافه کنیم که مریخ پیماهای قبلی میتوانند فقط 0.14 کیلومتر را درهر ساعت طی کنند.

ترامپ، عضو کنگره که 1500 دلار از اموال عمومی را خرج بازی های استیم کرده، بخشید
> > >

Mars Dog - با سگ مریخ پیمای ناسا آشنا شوید

پیمایش و جستجوی غارهای مریخ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این غارها میتوانند سرپناهی برای انسان هایی باشد که به سطح مریخ پا میگذارند زیرا تحقیقات و تصاویر مریخ نشان می دهد که طوفان های بسیار سنگین و خطرناک که چندین هفته ادامه دارند، هوای بسیار سرد و اشعه های فرابنفش از جمله خطراتی است که میتواند هر موجود زنده ای در سطح مریخ را به چالش بکشد، به خصوص انسان که کاملا به این فضا بیگانه است. همچنین این غارها میتوانند نشانه هایی از گذشته مریخ و اثری از زندگی بر روی سطح آن داشته باشد، به علاوه دور از ذهن نیست که بتوان در این غارها و سیستم های زیرزمینی نوعی اورگانسیم و نشانه حیات کشف کرد. به گفته ناسا این ربات که بر اساس ربات جستجوگر کمپانی Boston Dynamics با نام Spot طراحی شده است، حدودا 60 دانشمند برتر در زمینه رباتهای Collaborative SubTerranean Autonomous Resilient بر روی طراحی آن کارکرده اند و دارای سیستم پیچیده ای از سنسور ها و نرم افزارها است که بتواند به بهترین شکل بر فضای بی رحم و پرخطر مریخ غلبه کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *