• 7 اردیبهشت 1403
1609253322 773x435 cmsv2 047af768 91c3 5b0e a1fe f26aa7b68861 5135962 - پنتاگون اطلاعات ۹۸ میلیون کاربر یک اپلیکیشن اسلامی را خریده است
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وزات دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون داده‌های شخصی کاربران یک اپلیکیشن مذهبی مربوط به یادآوری نماز را خریداری کرده است. این اپلیکیشن که «مسلمان پرو» نام دارد، یک اپلیکیشن مذهبی است که زمان عبادات روزانه، اذان و دیگر تکالیف دینی را یاد آوری می‌کند. شرکت سازنده آن، این اپلیکیشن را «محبوب‌ترین اپلیکیشن جهان اسلام» می‌داند.

به گزارش سرویس خبر بین الملل هاسترتک ، و بر طبق گزارش‌های منتشره، این اپلیکیشن موقعیت مکانی مشترکان را ثبت می‌کرده و به شرکت‌های جمع‌آوری داده می‌فروخته است. گفته شده است پنتاگون این اطلاعات را از یک شرکت ثالث خریده است.

شرکت‌های فعال در زمینه داده‌های مکان‌یابی ادعا می‌کنند که مکان جغرافیایی ثبت شده افراد ارتباط مستقیمی با اطلاعات شخصی آنان ندارد و داده‌های جغرافیایی ناشناس می‌شوند. با این حال پیشتر شماری از تحقیقات نشان داده‌اند که به آسانی می‌توان اطلاعات داده‌یابی ناشناس را با مشخصات صاحبان تطبیق داد و به هویت آنان پی برد.

گزارش شده است که آمریکا علاوه بر داده‌های این اپلیکیشن، داده‌های یک اپلیکشن دوستیابی مسلمانان به نام Muslim Mingle را که بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شده است نیز خریداری کرده است.
شرکت ثالثی که گفته می‌شود اطلاعات را به پنتاگون فروخته ، X-Mode نام دارد. فروش اطلاعات مسیریابی تلفن‌های هوشمند امری است که توسط اپلیکیشن‌های متعددی در اندروید رواج دارد و نهادهای امنیتی آمریکا نیز بدون توجه به حریم خصوصی افراد، این اطلاعات را به صورت عمومی تهیه می‌کنند، هر چند نه از طریق پیمانکا‌رهای نظامی. برای مثال در ماه آوریل نهاد فرماندهی عملیات مخصوص آمریکا ۹۰ هزار دلار هزینه خرید اطلاعات مکان‌یابی از شرکتی به نام Babel Street کرده بود، شرکتی که از اپلکیشین‌های موبایل داده جمع می‌کند و برای مقاصد تجاری به فروش می‌رساند.
ایالات متحده از کشورهای پیشتاز در صنعت تحلیل داده‌های جغرافیایی به دست آمده از طریق تلفن‌های همراه محسوب می‌شود، این کشور که همیشه خود را حامی حریم خصوصی افراد معرفی می کند، در اصل خودش بزرگترین ناقض این حق راستین ملت های مختلف جهان می باشد. مدتی قبل مشخص شده بود که پلیس فدرال آمریکا نیز ، از داده‌های مسیریابی برای تعقیب مهاجران غیرقانونی به آمریکا استفاده می‌کند. پس جای تعجبی نیست که خدمات GPS و امثال آن توسط امریکا به صورت رایگان در اختیار کاربران در همه جهان قرار گرفته است، چراکه اطلاعات شما ارزش بیشتری برای آنها دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *