
لوگوی چشم سبز انویدیا اکنون در سراسر جهان شناخته شده است، اما دقیقاً به چه معناست و چه ارتباطی با نام آن دارد؟ باید بگوییم که لوگوی این شرکت نیز همانند لوگوی سیب گاز زده اپل داستانی قدیمی در پشت خود دارد.
این روز ها نام انودیدیا با واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) مترادف شده است و میتوان فرض کرد که لوگوی آن نشاندهنده حکمرانی هوش مصنوعی است و یا اشاره به تصاویر شگفتانگیزی دارد که کارتهای گرافیک این شرکت به نمایش آن شهرت دارند. اگرچه ممکن است این موارد کاملاً اشتباه نباشد، به نظر می رسد داستانی عمیق تری در پشت لوگوی انویدیا و نام این شرکت وجود دارد.
جالب است بدانید که این شرکت در ابتدای راه اندازی خود حتی نامی هم نداشت. در مصاحبه ای با Fortune، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا توضیح داد که او به همراه دیگر بنیانگذاران کریس مالاچوفسکی و کرتیس پریم، نامی به ذهنشان نمیرسید، بنابراین به همه فایل های خود برچسب “NV” زدند که مخفف Next Version یا “نسخه بعدی” است.
با این حال، این شرکت همچنان به یک نام مناسب نیاز داشت. بنابراین این بنیانگذاران به تحقیق در مورد کلماتی که حاوی این دو حرف است پرداختند که پس از مدتی به کلمه لاتین “invidia” برخوردند و به ظاهر این نام از همان موقع مورد استفاده قرار گرفت.
اکنون سؤال این است که این نام چگونه به لوگوی چشمی آنویدیا که در بیشتر دستگاه های بازی امروزی دیده می شود ارتباط پیدا می کند؟
Invidia
لوگوی انویدیا از بسیاری جهات چیزهای زیادی در مورد این شرکت می گوید و سرنخ های مختلفی وجود دارد که می تواند لوگوی چشم را به ریشه نام این شرکت پیوند دهد. برای شروع، خود این نام در لاتین به معنای “حسادت” یا Envy است، و انویدیا طبق گزارش ها از اصطلاح “Green with Envy” در تبلیغ برخی از سری پردازنده های گرافیکی خود استفاده کرده است.
اگرچه این موضوع به تنهایی به خوبی با لوگو و طرح رنگ آن مطابقت دارد،اما همچنین ریشه شناسی این کلمه، با کلمه “Vision” یا چشم انداز نیز مرتبط است و می توان گفت که انویدیا قبل از اینکه در سال 1993 تأسیس شود، صنعت چند میلیارد دلاری را پیش بینی کرده است.
در زمانی قبل از اینکه رایانههای شخصی گیمینگ متعارف شوند، این شرکت امیدوار بود که رایانهها به زودی به محصولی محبوب برای بازی تبدیل شوند. بیش از دو دهه بعد، جنسن هوانگ نه تنها بالاترین افتخار را در بخش ریز تراشه های نیمه هادی دریافت کرد، بلکه شرکت او از رقیب صنعتی و پیشگام اینتل نیز در ارزش گذاری پیشی گرفت.
اکنون چشمان انویدیا را میتوان در گرافیکهای مختلف و سختافزارها و نرمافزارهای مرتبط با هوش مصنوعی و همچنین بهصورت خالکوبی روی بازوی مدیرعاملش، پیدا کرد. البته “چشم انداز” نیز به اندازه کاربرد های گرافیکی در فلسفه این شرکت نقش بزرگی دارد.
چشم انداز انویدیا
در سال 2011، هوانگ در دانشگاه استنفورد در مورد اهمیت چشم انداز و چشم انداز در تحقق اهداف صحبت کرد. انویدیا در طول شروع ساده خود، تنها شرکتی بود که پتانسیل را در پردازندههای گرافیکی مصرفکننده دید.
به گفته هوانگ، در نتیجه، حدود 70 استارتآپ دیگر سالها بعد از آن پیروی کردند. با این حال، مدیر عامل آینده نگر نمیخواست به همین جا بسنده کند، زیرا معتقد بود گرافیک سه بعدی میتواند کاربردهای گستردهتری نسبت به بازیهای ویدیویی داشته باشد. هوانگ در کنفرانسی توضیح داد که چگونه انویدیا به جای تولید محصولات، آینده صنعت را متصور است.
از آنجایی که در زمان شروع کار انویدیا تقریباً بازاری برای آن وجود نداشت، هوانگ میخواست سختافزار و نرمافزار گرافیکی خود را به امید ایجاد یک صنعت جدید دموکراتیزه کند. انجام این کار به همه، از توسعهدهندگان بازی گرفته تا مهندسان نرمافزار، اجازه میدهد تا پلتفرمی برای ساختن داشته باشند و کاربردهای واحد های پردازش گرافیکی در نهایت به بخشهای دیگری مانند مراقبتهای سلامت و خودرو گسترش پیدا کنند.
هوانگ تاکید کرد که انویدیا تنها شرکت مستقلی است که در بین تمام رقبای خود باقی مانده است. به نوعی، لوگوی چشمی انویدیا نمایش مناسبی است از اینکه چگونه چشم انداز آن به موفقیت آن منجر شده است، در حالی این موفقیت موجب به “حسادت” رقبای آن شده است.