اگر تا به حال برای از میزبانی وب استفاده کردید، به احتمال زیاد با cPanel آشنا هستید. گفتن اینکه 90٪ از همه شرکت های میزبانی وب از cPanel استفاده می کنند اغراق آمیز نیست. بنابراین اینجاست که آموزش cPanel زیر کاربرد بیشتری پیدا می کند. با راهنمای قدم به قدم کنترل پنل سی پنل با ما همراه باشید.
اما، چرا باید این آموزش سی پنل را بخوانید؟
در این آموزش، ما قدم به قدم تمام اصول استفاده از سی پنل، از جمله نحوه پیکربندی نام دامنه خود و راه اندازی یک وب سایت با سی پنل را در عرض چند دقیقه مرور خواهیم کرد.
در طول مسیر، ما همچنین نکات و ترفندهای مفیدی را به شما ارائه خواهیم داد که مدیریت وب سایت شما را بسیار آسان تر می کند.
آماده اید؟ بیایید شروع کنیم!
راهنمای قدم به قدم سی پنل
بخش مورد نظر خود را انتخاب کنید:
1. آموزش cPanel – اصول
2. معرفی سریع رابط کاربری سی پنل
3. به روز رسانی تنظیمات شما
4. مدیریت نام دامنه
5. حساب های ایمیل و مدیریت آن ها
6. مدیریت فایل ها در سی پنل
7. پایگاه های داده
8. نصب با یک کلیک (وردپرس و …)
9. پشتیبان گیری از اطلاعات و دیتابیس ها
10. بررسی آمار شما با ابزارهای METRICS
1. آموزش cPanel – اصول
1.1. سی پنل چیست؟
به زبان ساده، این یک کنترل پنل هاستینگ است که در آن می توانید هر بخش حساب میزبانی وب خود را مدیریت کنید.
به چند دلیل کلیدی شرکت های میزبان وب دوست دارند سی پنل را در دسترس مشتریان خود قرار دهند: این داشبورد ساده ای برای استفاده است، و به خوبی با به روز رسانی ها، بهبودها و اقدامات امنیتی منظم، پایداری خود را حفظ می کند.
1.2. در سی پنل چه کاری می توانم انجام دهم؟
همه کارهایی که لازم دارید در cPanel به آن خواهید رسید:
-
- نام دامنه را به هاست خود متصل کنید
- برای سایت خود ایمیل تنظیم کنید
- وردپرس (یا سیستم مدیریت محتوای دیگر) را نصب کنید
- از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید
- فایل ها را روی سرور خود آپلود کنید
- پهنای باند و سایر آمار استفاده خود را بررسی کنید
- تنظیمات امنیتی مختلف را تغییر دهید
- برنامه های افزودنی را روی سرور خود نصب کنید
- ایجاد پایگاههای داده جدید/مدیریت پایگاههای داده موجود
- بهینه سازی های مختلف را تنظیم کنید
- و خیلی چیزهای دیگر، در حالی که سی پنل حجم عظیمی از ویژگیها و سفارشیسازیها را در اختیار شما قرار میدهد، اما برای مدیریت مؤثر وبسایت خود نیازی به درک همه آنها ندارید. ما در این راهنما همه چیز را پوشش خواهیم داد.
1.3. چگونه وارد سی پنل شوم؟
اگر این اولین باری است که وارد سیستم می شوید، ارائه دهنده هاست شما باید نام کاربری و رمز عبور لازم را در اختیار شما قرار داده باشد.
اگر نمیتوانید پیوند مستقیمی را در پنل ارائهدهنده هاست خود پیدا کنید، میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید و از آنها بپرسید که چگونه به cPanel دسترسی پیدا کنید، یا میتوانید کمی سعی کنید و آدرس cPanel صحیح را حدس بزنید. این در ابتدا دور از ذهن به نظر می رسد، اما در واقع بسیار راحت قابل انجام است:
مرورگر خود را باز کنید و آدرس وب سایت خود را وارد کرده و سپس :2082 (برای http) یا :2083 (برای https) را وارد کنید. مثلا:
https://www.YOURDOMAIN.com:2082
یا:
https://www.YOURDOMAIN.com:2083
سپس از شما خواسته می شود نام کاربری و رمز عبور cPanel خود را وارد کنید.
1.4. اگر به کمک بیشتری نیاز داشته باشم چه می شود؟
این راهنما تمام اصول اولیه را توضیح می دهد و دستورالعمل های گام به گام برای انجام برخی از رایج ترین وظایف مانند راه اندازی وب سایت ها، حساب های ایمیل و نام های دامنه را به شما ارائه می دهد. اگر کمی بیشتر به کمک نیاز دارید، cPanel چند آموزش ویدیویی مخصوص به خود دارد.
همچنین اسناد زیادی در هر صفحه در سی پنل موجود است که معمولاً در بالای صفحه ذکر شده است. مثلا:
2. معرفی سریع رابط کاربری cPanel
پس از ورود به سیستم، باید صفحه ای شبیه به این را ببینید:
این نسخه سی پنل است که از تمی به نام “فانوس کاغذی” استفاده می کند. (ممکن است قالب سی پنل شما بسته به ورژن و… متفاوت باشد، اما امکانات و قابلیت ها روش یکسانی دارند.)
2.1. رابط سی پنل من متفاوت به نظر می رسد! حالا چی؟
نگران نباشید، برای تغییر سبک cPanel خود، بخش “PREFERENCES” را پیدا کنید (معمولاً تقریبا در پایین صفحه است) و روی “Change Style” کلیک کنید:
بر اساس آنچه میزبان شما در دسترس قرار می دهد، چند انتخاب در آنجا خواهید داشت. در مورد ما، انتخاب شامل سبک های پایه، تاریک، روشن و یکپارچه سازی با سیستم عامل است.
با کلیک بر روی دکمه «اعمال» در گوشه سمت راست بالا در کنار سبک، «Basic» را انتخاب کنید. سی پنل با سبک جدید اعمال شده بارگذاری مجدد خواهد شد.
2.2. آشنایی با رابط کاربری cPanel
رابط cPanel از گزینه های زیادی تشکیل شده است.
بیایید ابتدا با موارد زیر شروع کنیم:
نوار ناوبری
می توانید نوار ناوبری را در گوشه سمت راست بالای صفحه پیدا کنید. در آن، یک فیلد جستجوی ساده، یک پیوند به تنظیمات برگزیده کاربر، یک زنگ اعلانها و پیوند خروج وجود دارد.
فیلد جستجو به شما امکان می دهد گزینه های کلیدی را در cPanel پیدا کنید. در واقع، استفاده از فیلد جستجو روشی بسیار سریعتر برای پیمایش در سی پنل نسبت به جستجوی دستی و رسیدن به یک گزینه خاص است. فیلد جستجو بلافاصله با تایپ کردن، نتایج را به شما نشان می دهد.
با کلیک بر روی لینک ترجیحات کاربر می توانید رمز عبور، زبان خود را تغییر دهید، اطلاعات تماس خود را ویرایش کنید و همچنین می توانید با یک کلیک تنظیمات صفحه را بازنشانی کنید.
زنگ اعلانها دقیقاً همان چیزی است که به نظر میرسد – مکانی که میتوانید بهروزرسانیهای ضروری در مورد راهاندازی هاست یا خود سی پنل خود را مشاهده کنید. معمولاً سی پنل از اعلانها استفاده میکند تا شما را از اخبار، بهروزرسانیهای مهم، نگرانیهای امنیتی یا سایر اطلاعات ضروری مطلع کند.
پیوند خروج کاملاً گویا است – به یاد داشته باشید که هر بار که کار با cPanel را به پایان رساندید از آن استفاده کنید.
نوار جستجو
یک فیلد جستجوی اضافی – به غیر از قسمتی که در نوار پیمایش وجود دارد – در بالای صفحه درست زیر نوار پیمایش قابل مشاهده است.
این یکی تقریباً مشابه کار می کند، اما این بار، به جای اینکه نتایج را در یک کشویی به شما نشان دهد، قسمت مرکزی cPanel را فیلتر می کند. فقط آنچه را که به دنبال آن هستید تایپ کنید و سی پنل آن را برای شما پیدا خواهد کرد.
نوار کناری
در سمت چپ صفحه خود، یک نوار کناری با چند آیکون خواهید دید – تعداد دقیق بستگی به آنچه میزبان شما در اختیار شما قرار می دهد دارد. در مورد ما، از بالا به پایین، این ها مخفف Home، Statistics، Dashboard و User Management هستند.
Home صفحه اصلی سی پنل است که در آن می توانید به اکثر توابع دسترسی داشته باشید.
Statistics طیف وسیعی از اعداد مهم را به شما نشان میدهد – تعداد حسابهای ایمیل، حسابهای پروتکل انتقال فایل (FTP) و نامهای دامنه، و همچنین میزان پهنای باند و فضای دیسکی که استفاده میکنید.
The dashboard یک صفحه مرجع سریع است که در آن پیوندهایی به برخی از رایج ترین بخش ها و همچنین نگاهی اجمالی به پهنای باند و استفاده از فضای دیسک، آمار ایمیل و موارد دیگر خواهید یافت.
User Management جایی است که می توانید کاربران را از حساب سی پنل خود، حذف/اضافه کنید. همچنین میتوانید ببینید که کدام حسابهای ایمیل را تنظیم کردهاید، و همچنین میتوانید ببینید که چه کسی به FTP و دیسک وب شما دسترسی دارد در صورتی که حسابی را با سایر کاربران یا مدیران به اشتراک میگذارید، این موارد می توانند مهم باشند.
2.3. سازماندهی مجدد صفحه اصلی cPanel
می توانید با کلیک بر روی علامت “-” در گوشه سمت راست بالای هر بخش صفحه اصلی، بخش ها را جمع کنید تا آن را مشاهده نکنید.
اگر دوست دارید، میتوانید کل بخشها را بکشید و رها کنید تا آنها را دوباره سازماندهی کنید و پرکاربردترین بخشها را بالاتر قرار دهید.
3. به روز رسانی تنظیمات شما
هنگامی که برای اولین بار وارد cPanel میشوید، مطمئن شوید که برای بهروزرسانی اطلاعات تماس خود و تغییر رمز عبور، از بخش «PREFERENCES» بازدید کردهاید.
در اینجا نحوه انجام این کار مرحله به مرحله آورده شده است:
3.1. تغییر رمز عبور
اکیداً توصیه می کنیم به محض اینکه برای اولین بار وارد سی پنل شدید رمز عبور خود را تغییر دهید.
روی «رمز عبور و امنیت» کلیک کنید:
قبل از انتخاب رمز جدید، باید رمز عبور قدیمی خود را وارد کنید.
وقتی نوبت به تنظیم رمز عبور جدید میرسد، میتوانید از مزیت Password Generator استفاده کنید و پسورد جدید بسازید. استفاده از Password Generator احتمالاً راه درستی است، زیرا یک رمز عبور قوی و مطمئن به شما می دهد. فقط روی دکمه کلیک کنید و اجازه دهید گزینه ساخت پسورد بقیه موارد را انجام دهد:
بهترین راه برای ذخیره آن رمز عبور استفاده از مدیر رمز عبور (مانند LastPass – رایگان) است. به این ترتیب، شما نیازی به حفظ رمز عبور ندارید. مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، اما هرگز رمز عبور خود را در یک فایل Word یا چیزی مشابه در رایانه خود ذخیره نکنید – جایی که به راحتی قابل کشف است.
3.2. به روز رسانی اطلاعات تماس شما
یکی از مهمترین کارهایی که باید در سی پنل انجام دهید، ارائه ایمیلی است که بتوانید در صورت نیاز، به روز رسانی ها را دریافت کنید.
چرا این مرحله بسیار مهم است:
بدون یک ایمیل فعال در این بخش، اگر اتفاق مهمی در پیکربندی شما بیفتد، سی پنل نمی تواند با شما ارتباط برقرار کند.
همچنین باید آدرس ایمیل را روی آدرسی تنظیم کنید که به نام دامنه ای که در این سی پنل میزبانی می کنید ضمیمه نشده باشد. در غیر این صورت، در صورتی که با پیکربندی شما اتفاقی بیفتد، آن دامنه نیز ممکن است به خطر بیفتد، بنابراین هرگونه تلاش برای برقراری ارتباط با شما غیرممکن می شود.
برای دسترسی به این تنظیمات، روی «Contact Information» کلیک کنید تا به صفحه زیر برسید:
توصیه میکنیم تمام کادرهای «Contact Preferences» را علامت بزنید، زیرا همگی بهروزرسانیهایی هستند که میتوانند به شما در مورد فعالیتهای مشکوک (مثلاً شخص دیگری که رمز عبور شما را تغییر میدهد) یا مشکل میزبانی (مثلاً فضای دیسک مصرف شده) هشدار دهند.
3.3. افزودن یک کاربر جدید
فرض کنید میخواهید با شخصی کار کنید تا به شما در مدیریت وبسایتهایتان کمک کند، یا یک شریک تجاری قابل اعتماد دارید که نیاز به دسترسی به تنظیمات میزبانی دارد. آن شخص به نمایه کاربری خود در سی پنل نیاز دارد.
برای انجام این کار، روی نماد “User Manager” که در همان بخش “PREFERENCES” قرار دارد، کلیک کنید:
به صفحه زیر هدایت خواهید شد:
در این بخش می توانید تمام اکانت هایی که در حال حاضر در سی پنل شما تنظیم شده اند را مشاهده کنید. سه نماد در کنار هر حساب وجود دارد (شما می توانید آنها را در تصویر بالا مشاهده کنید):
شما به راحتی می توانید هر کاربری را در آنجا ویرایش کنید، رمز عبور او را تغییر دهید یا با گزینه های فهرست شده در زیر نام حساب کاربری حذف کنید:
-
- نماد پاکت نشان می دهد که آیا شخص یک حساب ایمیل در سیستم تنظیم کرده است – اگر نماد رنگی است، یک حساب ایمیل تنظیم شده است. اگر خاکستری است، پس هیچ چیز وجود ندارد.
- نماد کامیون نشان می دهد که آیا شخص یک حساب FTP دارد یا خیر – دوباره رنگی برای بله و خاکستری برای خیر
- نماد دیسک نشان می دهد که آیا کاربر می تواند از خدمات دیسک وب که بخشی از cPanel هستند استفاده کند یا خیر
شما به راحتی می توانید هر کاربری را در آنجا ویرایش کنید، رمز عبور او را تغییر دهید یا با گزینه های فهرست شده در زیر نام حساب کاربری حذف کنید.
برای افزودن یک کاربر جدید، روی دکمه «افزودن کاربر» در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید:
سپس به صفحه زیر هدایت خواهید شد:
نام کامل کاربر، نام کاربری، دامنهای که کاربر جدید باید با آن مرتبط باشد، و اگر بخواهید، یک ایمیل جایگزین که میتوانید با کاربر در ارتباط باشد، اضافه میکنید. همچنین از شما خواسته می شود که یک رمز عبور برای کاربر ایجاد کنید.
درست در زیر این فیلدها، بخشی به نام «Services» را میبینید که در آن میتوانید تنظیمات کلیدی را انجام دهید. جالب توجه است که آنها با سه نمادی که فقط چند پاراگراف بالا توضیح دادیم مطابقت دارند:
-
- Email به شما امکان می دهد حساب های ایمیل را برای کاربر جدید فعال/غیرفعال کنید و همچنین محدودیتی برای فضای هر حساب تعیین کنید.
- FTP به شما امکان می دهد تا حساب ها را از دسترسی به تنظیمات میزبانی خود از طریق FTP فعال یا غیرفعال کنید. FTP می تواند برای آپلود فایل ها در وب سایت شما استفاده شود. شما می توانید انتخاب کنید که کاربر جدید به چه دایرکتوری دسترسی داشته باشد و فضایی را که می تواند استفاده کند محدود کنید.
- Web Disk باید فقط برای حسابهای مدیریت سطح بالای شما رزرو شود. دسترسی سطح “خواندن-نوشتن” به کاربر اجازه کامل می دهد تا تقریباً هر کاری را که می خواهد در فهرست مشخص شده انجام دهد (از جمله حذف فایل ها)! «Read-Only» فقط اجازه خواندن، دانلود و فهرست کردن فایلها را میدهد.
پس از اتمام این تنظیمات، روی «Create» یا «Create and Add Another User» در پایین صفحه تنظیمات کلیک کنید.
4. مدیریت نام دامنه
بخش «DOMAINS» cPanel زمانی به کار می آید که میخواهید یک نام دامنه جدید، به حساب میزبانی خود اضافه کنید، دامنههای موجود خود را مدیریت کنید و همچنین زیر دامنهها را راهاندازی کنید.
4.1. اضافه کردن یک نام دامنه جدید
برای افزودن نام دامنه به cPanel خود (و در نتیجه بسته میزبانی خود)، باید روی «Addon Domains» در بخش «DOMAINS» که در بالا نشان داده شده است، کلیک کنید.
دامنه افزودنی یک نام اضافی برای یک نام دامنه استاندارد است که می توانید از آن برای ایجاد یک وب سایت کاملاً کاربردی استفاده کنید – به این معنی که می توانید چندین نام دامنه را از یک کنترل پنل میزبانی کنید.
در صفحه «Addon Domains»، از شما خواسته می شود نام دامنه جدید خود را به همراه چند پارامتر دیگر وارد کنید:
Subdomain – به محض اینکه نام دامنه جدید خود را در فیلد بالا وارد کنید به طور خودکار پر می شود. بهتر است آن را دست نخورده رها کنید. cPanel از این برای برخی از مسیریابی های داخلی استفاده می کند که از نظر کاربر ارتباط چندانی ندارد.
Document Root – مکانی روی سرور که فایل های دامنه جدید شما در آن قرار خواهند گرفت. این نیز به صورت خودکار پر می شود. بهتر است این تنظیمات توصیه شده را رعایت کنید.
برای اتمام کار بر روی “افزودن دامنه” کلیک کنید.
-
- New Domain Name – نام دامنه دقیقی که ثبت کرده اید – منهای www.
- Subdomain – به محض اینکه نام دامنه جدید خود را در فیلد بالا وارد کنید به طور خودکار پر می شود. بهتر است آن را دست نخورده رها کنید. cPanel از این برای برخی از مسیریابی های داخلی استفاده می کند که از نظر کاربر ارتباط چندانی ندارد.
- Document Root – مکانی روی سرور که فایل های دامنه جدید شما در آن قرار خواهند گرفت. این نیز به صورت خودکار پر می شود. بهتر است این تنظیمات توصیه شده را رعایت کنید.
برای اتمام کار بر روی “Add Domain” کلیک کنید.
4.2. ویرایش/حذف نام دامنه
در همان صفحه “Addon Domains”، بخشی به نام “Modify Addon Domain” وجود دارد که در آن می توانید از هر دامنه ای که در حال حاضر به حساب خود اختصاص داده شده است مراقبت کنید – این شامل مدیریت آنها، تنظیم تغییر مسیرها یا حذف کامل دامنه ها می شود.
تنظیمات این بخش بسیار ساده است. پیوندهایی برای حذف و مدیریت تغییر مسیرها در سمت راست وجود دارد. با کلیک بر روی هر یک از آنها، پنل تنظیمات دیگری را به شما نشان می دهد که در آن می توانید حذف را تأیید کنید یا مقصدی را که می خواهید دامنه را به آن تغییر مسیر دهید وارد کنید.
4.3. مدیریت زیر دامنه ها
هر بار که یک دامنه جدید به حساب خود اضافه می کنید (که در بالا پوشش داده شده است)، سی پنل همچنین یک زیر دامنه مربوطه را برای همراهی با آن ایجاد می کند. در اینجا نحوه کار معمول بر اساس یک مثال آمده است:
فرض کنید نام حساب cPanel شما Reza است و میزبان آن hosternet.ir نام دارد. در این صورت، دامنه سرور اصلی شما reza.hosternet.ir خواهد بود. هنگامی که یک دامنه جدید اضافه می کنید، مثلا hostertech.ir، سی پنل همچنین یک زیر دامنه به نام hostertech.reza.hosternet.ir ایجاد می کند.
در حال حاضر، چیزی که در مورد چنین تنظیمی مایه تاسف است این است که این زیر دامنه جدید اغلب یک کپی کربنی از وب سایت معمولی شما را در اختیار دارد که تحت hostertech.ir در دسترس است. به عبارت دیگر، شما یک وبسایت را دو بار در دسترس خواهید داشت، در دو آدرس: hostertech.ir و hostertech.reza.hosternet.ir.
این از نقطه نظر SEO ایده آل نیست. برای رفع آن، کاری که باید انجام دهید این است که آن زیر دامنه جدید را به دامنه استاندارد خود هدایت کنید. به عبارت دیگر، پس از انجام این کار، هر کسی که سعی کند به hostertech.reza.hosternet.ir برود به طور خودکار به hostertech.ir هدایت می شود.
در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:
ابتدا از قسمت “DOMAINS” روی “Subdomains” کلیک کنید:
سپس به پنلی هدایت میشوید که در آن میتوانید همه زیر دامنههای فعلی خود را که راهاندازی شدهاند ببینید.
در این مرحله، ستون “Redirection” احتمالا خالی است.
برای ویرایش آن، روی پیوند “Manage Redirection” در کنار زیر دامنه ای که می خواهید ویرایش کنید کلیک کنید. در صفحه بعدی، با وارد کردن نام دامنه کاملی که میخواهید به آن تغییر مسیر دهید، تغییر مسیر را تنظیم کنید. در مثال ما، hostertech.ir است. پس از اتمام بر روی “ذخیره” کلیک کنید.
ایجاد زیر دامنه های سفارشی
ساب دامنه ها به شما اجازه می دهند مناطق خاصی از سایت خود را به روشی خلاقانه گسترش دهید.
به عنوان مثال، اگر می خواهید یک وبلاگ جدید به عنوان بخشی از وب سایت خود راه اندازی کنید، یک روش خوب این است که این کار را تحت یک زیر دامنه انجام دهید. برای مثال، اگر وبسایت اصلی شما دوباره در hostertech.ir است، میتوانید وبلاگی را تحت عنوان blog.hostertech.ir راهاندازی کنید.
در این مورد، وبلاگ فقط یک مثال است. شما آزادی کامل دارید که هر زیر دامنه ای را که می خواهید انتخاب کنید.
میتوانید یک زیر دامنه سفارشی در همان صفحهای که مدیریت زیردامنههای موجود را برعهده داشتید ایجاد کنید. فقط فرمی را که در بالا قرار دارد پر کنید.
-
- Subdomain – نام زیر دامنه ای که می خواهید تنظیم کنید. آن را کوتاه نگه دارید و فقط از حروف، خط تیره و اعداد استفاده کنید.
- Domain – دامنه والد برای زیر دامنه جدید.
- Document Root – دایرکتوری/پوشه روی سرور که فایل های زیر دامنه جدید در آن نگهداری می شوند. این تمرین خوبی است که زیر دامنه کامل خود را در آنجا وارد کنید. مثال: blog.hostertech.ir.
در انتها بر روی “Create” کلیک کنید تا تنظیمات ساب دامنه نهایی شود.
5. حساب های ایمیل و تنظیمات آن
یکی از چیزهای عالی در مورد حفظ نام دامنه خود با میزبان وب دارای cPanel این است که شما همچنین امکان ایجاد حساب های ایمیل سفارشی برای آن دامنه را دارید.
همه اینها در بخش “EMAIL” سی پنل اتفاق می افتد.
همانطور که می بینید، ابزارهای زیادی در اینجا وجود دارد – از ایجاد ایمیل های جدید، تنظیم ارسال کننده ها، پاسخگویی خودکار، مراقبت از هرزنامه و موارد دیگر.
5.1. راه اندازی یک حساب ایمیل
طبیعتاً این اولین کاری است که می خواهید انجام دهید. برای افزودن یک حساب ایمیل جدید به دامنه خود، روی «Email Accounts» کلیک کنید تا به صفحه زیر هدایت شوید (مطمئن شوید که در برگه اول هستید – «افزودن حساب ایمیل»):
از بالا به پایین، در اینجا نحوه راه اندازی حساب جدید آورده شده است:
در ایمیل، آدرسی را که میخواهید با آن تماس بگیرید وارد کنید – به عنوان مثال، سلام یا نام شما
در Domain، نام دامنه مناسب را از قسمت کشویی انتخاب کنید. اگر هنوز نام دامنه خود را به سی پنل اضافه نکرده اید، ابتدا باید این کار را انجام دهید.
در Password، یک رمز عبور ایجاد کنید و مطمئن شوید که یک رمز عبور امن است!
در سهمیه صندوق پستی، آن را تنظیم کنید تا مطمئن شوید ایمیل شما به درستی کار می کند. به یاد داشته باشید: ایمیل ها فضای سرور شما را اشغال می کنند، بنابراین ممکن است نخواهید به همه دسترسی نامحدود بدهید. با این حال، 1 گیگابایت (=1024 مگابایت) حداقل معقولی است.
روی “ایجاد حساب کاربری” کلیک کنید
-
- در Email، آدرسی را که میخواهید با آن ایمیل بگیرید یا ارسال کنید را وارد کنید.
- در Domain، نام دامنه مناسب را از قسمت کشویی انتخاب کنید. اگر هنوز نام دامنه خود را به سی پنل اضافه نکرده اید، ابتدا باید این کار را انجام دهید.
- در Password، یک رمز عبور ایجاد کنید و مطمئن شوید که یک رمز عبور امن است!
- در Mailbox Quota، فضای در ختیار ایمیل را تنظیم کنید تا مطمئن شوید ایمیل شما به درستی کار می کند. به یاد داشته باشید: ایمیل ها فضای سرور شما را اشغال می کنند، بنابراین ممکن است نخواهید به همه دسترسی نامحدود بدهید. با این حال، 1 گیگابایت (=1024 مگابایت) حداقل معقولی است.
- روی “Create Account” کلیک کنید.
پس از انجام تمام موارد بالا، متوجه خواهید شد که ایمیلی که ایجاد کرده اید به لیست حساب های ایمیل موجود در تب “Email Accounts” اضافه شده است:
بعداً میتوانید همه عناصر آن حساب را مدیریت کنید – از جمله رمز عبور، سهمیه و سایر جزئیات.
5.2. با استفاده از ایمیل شما
اکنون که یک حساب ایمیل راه اندازی کرده اید – چگونه از آن استفاده می کنید؟
شما در اینجا دو گزینه اصلی دارید:
ایمیل را در یک سرویس گیرنده ایمیل – مانند Gmail، Apple Mail، Outlook و غیره پیکربندی کنید.
یا از وب میل استفاده کنید.
بیایید با اولی شروع کنیم:
چگونه ایمیل خود را به صورت محلی پیکربندی کنید
این مرحله کمی غیر منطقی شروع می شود، اما خیلی سخت نگیرید. بنابراین، برای پیکربندی واقعی ایمیل خود به صورت محلی، ابتدا باید روی پیوند «Access Webmail» که در کنار آدرس ایمیل شما در تب «Email Accounts» قابل مشاهده است، کلیک کنید:
اینکار شما را به یک پنل جدید می برد. هنگامی که به آنجا رسیدید، به قسمتی با عنوان «Mail Client Automatic Configuration Scripts» بروید. چیزی شبیه به این را خواهید دید:
مجموعه ای از پیوندهای مفید در آنجا وجود دارد، همه آنها با دستورالعمل ها یا اسکریپت های پیکربندی آماده برای برخی از محبوب ترین مشتریان ایمیل در این بخش موجود است. اگر سرویس مد نظر شما شما در لیست است، فقط روی پیوند کنار آن کلیک کنید و طبق توصیه داده شده پیکربندی را تمام کنید.
اگر نمیتوانید سرویس خود را ببینید یا میخواهید ایمیل خود را به صورت دستی پیکربندی کنید، در زیر این بخش یک گزینه دیگر با عنوان «Mail Client Manual Settings» وجود دارد.
تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در آنجا پیدا خواهید کرد.
دسترسی به ایمیل شما
در این مرحله، دسترسی به ایمیل شما بسیار آسان است. روی پیوند «Access Webmail» که در کنار آدرس شما در تب «Email Accounts» قابل مشاهده است، کلیک کنید:
پس از رسیدن به آنجا، روی یکی از سرویس گیرندگان ایمیل وب موجود کلیک کنید:
بلافاصله به صندوق ورودی ایمیل خود منتقل خواهید شد.
از طرف دیگر، می توانید مستقیماً از یک مرورگر وب به ایمیل خود دسترسی داشته باشید. به سادگی به https://YOURDOMAIN.com/webmail بروید و این صفحه از شما استقبال می کند:
آدرس ایمیل و رمز عبور را وارد کنید و وارد شوید. بقیه کار هم مانند استفاده از سرویس های رایگان ایمیل مثل جیمیل و یاهو می باشد.
5.3. ارسال ایمیل به آدرس دیگری
فرض کنید میخواهید ایمیلهایتان را که به آدرس YOUREMAIL@YOURDOMAIN.com میرسند، به آدرس دیگری که قبلاً متعلق به شماست – مانند YOUREMAIL@gmail.com، ارسال مجدد کنید.
ابتدا روی «Forwarders» کلیک کنید تا به این صفحه وارد شوید:
از اینجا، میتوانید یک فورواردکننده ایمیل ساده یا یک فوروارد جدیتر برای کل نام دامنه خود ایجاد کنید.
برای فوروارد ایمیل خود، روی دکمه “Add Forwarder” کلیک کنید. این را خواهید دید:
در اینجا معنی این فیلدها آمده است:
آدرس به بازارسال – در اینجا فقط قسمت کاربری آدرس ایمیلی را که می خواهید فوروارد کنید وارد کنید. به عنوان مثال، اگر ایمیل شما john@domain.com است، قسمت کاربری آن john است
دامنه – این قسمت دامنه آدرس ایمیلی است که می خواهید فوروارد کنید. به عنوان مثال، اگر ایمیل شما john@domain.com است، قسمت دامنه آن domain.com است
مقصد – در اینجا دو گزینه دارید. با این حال، برای هدایت موثر ایمیل خود به یک آدرس دیگر موجود، “Forward to Email Address” را انتخاب کنید. در فیلد زیر، آدرس ایمیل کاملی را که میخواهید پیامها را به آنجا هدایت کنید، وارد کنید.
برای تنظیم همه چیز، روی «افزودن فوروارد» کلیک کنید.
-
- Address to Forward – در اینجا فقط قسمت کاربری آدرس ایمیلی را که می خواهید فوروارد کنید وارد کنید. به عنوان مثال، اگر ایمیل شما reza@domain.com است، قسمت کاربری آن reza است.
- Domain – این قسمت دامنه آدرس ایمیلی است که می خواهید فوروارد کنید. به عنوان مثال، اگر ایمیل شما reza@domain.com است، قسمت دامنه آن domain.com است.
- Destination – در اینجا دو گزینه دارید. با این حال، برای هدایت موثر ایمیل خود به یک آدرس دیگر موجود، “Forward to Email Address” را انتخاب کنید. در فیلد زیر، آدرس ایمیل کاملی را که میخواهید پیامها را به آنجا هدایت کنید، وارد کنید.
برای تنظیم همه چیز، روی «Add Forwarder» کلیک کنید.
5.4. تنظیم یک آدرس پیش فرض
آدرسهای ایمیل پیشفرض امتیاز جالبی هستند که هنگام میزبانی صندوقهای ایمیل خود دریافت میکنید – همانطور که با cPanel انجام میدهید.
اساساً، شما می توانید هر ایمیل دریافتی را که به آدرس ایمیل نامعتبر تحت نام دامنه شما ارسال می شود، دریافت کنید.
این در عمل به این معنی است که میتوانید هنگام ثبتنام برای ابزارها/خدمات/نمایههای آنلاین مختلف از آدرسهای ایمیل موجود استفاده کنید و همچنان آن ایمیلها بدون مشکل به دست شما برسند.
در اینجا یک مثال میزنیم؛ فرض کنید شما فقط یک آدرس ایمیل برای نام دامنه خود تنظیم کرده اید و آن reza@johnsworld.com است. با این حال، هنگام ثبت نام در Netflix، نمی خواهید از آن آدرس استفاده کنید زیرا نگران این هستید که در نهایت ممکن است ایمیل شما در وب انتشار پیدا کند و توسط هرزنامه ها شناسایی شود. در آن صورت، شما فقط می توانید از چیزی مانند netflix@johnsworld.com استفاده کنید و همچنان ایمیل های ارسالی به این آدرس را دریافت کنید.
در اینجا نحوه تنظیم این قابلیت آمده است:
از قسمت «EMAIL» در سی پنل روی «Default Address» کلیک کنید:
این را خواهید دید:
- نام دامنه خود را از منوی کشویی انتخاب کنید.
- کادر با عنوان “Forward to Email Address” را علامت بزنید.
- آدرس ایمیل موجود خود را در کادر زیر وارد کنید.
- بر روی دکمه “تغییر” کلیک کنید.
و این عملیات با موفقیت انجام شده است.
5.5. راه اندازی فیلترهای هرزنامه
همه از هرزنامه متنفرند، خوشبختانه، با سی پنل، می توانید از ورود آن به صندوق ورودی خود جلوگیری کنید.
برای مشاهده گزینه های موجود، روی «Spam Filters» کلیک کنید:
بسته به تنظیماتی که میزبان وب شما اجازه می دهد، ممکن است نتوانید کارهای زیادی در این بخش انجام دهید. خود فیلترهای هرزنامه اغلب به طور پیش فرض روشن هستند و شما نمی توانید آنها را غیرفعال کنید (مانند مورد من). با این حال، همچنان میتوانید نحوه عملکرد فیلترها را دقیق تنظیم کنید.
اولین تنظیمی که باید در نظر بگیرید، تنظیمی است که با عنوان “Automatically Delete New Spam” نامگذاری شده است. اگرچه ممکن است در ابتدا ایده خوبی به نظر برسد، در واقع بهتر است آن را رها کنید.
مسئله اینجاست که میتوانید با بسیاری از موارد مثبت کاذب با فیلترهای هرزنامه روبرو شوید – ایمیلهایی که به اشتباه به عنوان هرزنامه رتبهبندی میشوند. بنابراین، میخواهید هر چند وقت یکبار به پوشه هرزنامه خود نگاهی بیندازید و اگر چیزی در آنجا به توجه شما نیاز دارد، نگاهی سریع بیندازید. با فعال بودن حذف خودکار، این امکان را نخواهید داشت.
در بخش «Additional Configurations»، پیوندی برای نمایش گزینههای بیشتر وجود دارد. وقتی روی آن کلیک کنید، این را خواهید دید:
میتوانید با این تنظیمات بهصورت دستی آدرسهای ایمیل خاصی را در لیست سفید یا لیست سیاه قرار دهید. احتمالاً ایده خوبی است که همه ایمیلهای شرکت یا هر مخاطب مهم دیگری از شبکه خود را در لیست سفید قرار دهید.
6. مدیریت فایل های خود
بخش “FILES” در سیپنل محل مراجعه شما برای آپلود فایل ها، پشتیبان گیری از وب سایت و مدیریت فایل های خود از طریق FTP * است.
* FTP مخفف File Transfer Protocol است. میتوانید از FTP برای مدیریت فایلهای مرتبط با وبسایت خود استفاده کنید – چه به معنای آپلود، خواندن یا بازیابی آنها باشد. تنها چیزی که برای استفاده از FTP نیاز دارید یک برنامه کلاینت مانند FileZilla است. از طرف دیگر، cPanel همچنین ابزارهایی برای مدیریت فایل های خود بدون ابزار FTP در اختیار شما قرار می دهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
6.1. با استفاده از مدیر فایل
اولین فضایی که میخواهید در بخش «FILES» با آن آشنا شوید «File Manager» است.
“File Manager” به شما این امکان را می دهد که به جای استفاده از ابزار FTP شخص ثالث، تمام فایل های سایت خود را مستقیماً از داخل رابط cPanel مدیریت کنید.
برای شروع روی نماد “File Manager” (که در تصویر بالا قابل مشاهده است) کلیک کنید. چیزی که می بینید پنل مرکزی “File Manager” است. چیزی شبیه به این خواهد بود:
اینجاست که میتوانید از تمام فایلهای روی سرور خود مراقبت کنید، بنابراین باید در هنگام ایجاد هرگونه تغییر با احتیاط عمل کنید.
در این صفحه باید به چند نکته سریع اشاره کرد. ابتدا، در سمت چپ، پوشه ریشه (اصلی) و چند پوشه فرعی خود را پیدا خواهید کرد (این مورد را می توانید در تصویر بالا مشاهده کنید).
سپس، در وسط صفحه، محتویات پوشهای را که انتخاب کردهاید میبینید.
با دانستن این موضوع، در اینجا چند کار وجود دارد که ممکن است بخواهید انجام دهید:
یک پوشه جدید بسازید
برای ایجاد یک پوشه جدید، به سادگی روی دکمه “+ Folder” در منوی بالا کلیک کنید، همانطور که در زیر نشان داده شده است:
سپس از شما خواسته می شود که نام و مقصدی را در که پوشه آن ایجاد می شود وارد کنید.
وقتی کارتان تمام شد، کافیست، روی «Create New Folder» کلیک کنید.
آپلود فایل با استفاده از مدیریت فایل
برای افزودن یک فایل – به عنوان مثال، یک فایل ویدیویی بزرگ که میخواهید مردم بتوانند آن را دانلود کنند، یا یک عکس با کیفیت کامل که میخواهید در سایت خود استفاده کنید – ابتدا باید روی پوشهای که میخواهید کلیک کنید.
سپس، فقط روی دکمه «آپلود» که در منوی بالا قرار دارد کلیک کنید.
از شما خواسته می شود فایلی را که می خواهید آپلود کنید بکشید و رها کنید یا به سادگی فایل را از درایو محلی خود انتخاب کنید:
توجه داشته باشید؛ اگر نرم افزار وب سایت شما به شما اجازه می دهد فایل ها را از رابط کاربری خود آپلود کنید، به جای رفتن به File Manager در سی پنل، این کار را انجام دهید. از آنجایی که به هر حال قرار است از آن فایلها در سایت خود استفاده کنید، مدیریت چیزها به این شکل سادهتر است – نرمافزار وبسایت شما بلافاصله فایل را «میبیند». اگر فایلی را از طریق File Manager یا FTP آپلود کنید، ممکن است اینطور نباشد. وردپرس واقعاً فایل منیجر قدرتمندی در اختیار شما می گذارد.
6.2. به حساب اصلی FTP خود دسترسی پیدا کنید
بسته به اینکه هاست وب شما چگونه حساب سی پنل شما را راه اندازی کرده است، ممکن است بتوانید با استفاده از همان نام کاربری و کلمه عبور cPanel به حساب FTP اصلی خود وارد شوید.
برای بررسی اینکه آیا این مورد فعال است، روی «FTP Accounts» از بخش «FILES» کلیک کنید. پس از آن، به «Special FTP Accounts» بروید. حساب اصلی FTP شما باید آنجا باشد.
به طور پیش فرض، حساب اصلی FTP به پوشه ریشه دسترسی خواهد داشت.
6.3. اضافه کردن یک حساب FTP جدید
ایجاد اکانت های FTP جدید در هنگام کار با سی پنل و راه اندازی پروژه ها/وب سایت های جدید در راه اندازی هاست خود یک روش خوب است.
داشتن یک حساب در هر پروژه نقطه شروع خوبی است. ایده این است که شما به آن حسابهای فردی فقط به پوشه خاصی که نیاز به دسترسی دارند دسترسی میدهید – نه به کل وب سرور.
برای ایجاد حسابهای FTP جدید، از بخش «FILES» روی «FTP Accounts» کلیک کنید. این صفحه را خواهید دید:
در اینجا نحوه پر کردن فرم و ایجاد یک حساب کاربری جدید آمده است:
-
- Log In – این نام کاربری حساب جدید است.
- Domain – نام دامنه ای که حساب کاربری جدید به آن اختصاص داده می شود را از منوی کشویی انتخاب کنید.
- Directory – این بالاترین سطح دسترسی به دایرکتوری حساب FTP جدید را مشخص می کند. اگر این قسمت را خالی بگذارید، کاربر به root دسترسی خواهد داشت. بهتر است دایرکتوری مرتبط با پروژه ای را که حساب برای آن است وارد کنید.
- Quota – حداکثر فضایی که کاربر جدید می تواند اشغال کند.
پس از کلیک بر روی “Create FTP Account”، کاربر جدید اضافه خواهد شد.
میتوانید حسابهای FTP موجود خود را در همان صفحه، زیر فرم کاربر جدید مدیریت کنید:
7. پایگاه های داده
اکثر وبسایتهای مدرن نمیتوانند بدون پایگاه دادهای که بیصدا پشت پردهها کار میکند و دادههای وبسایت را مدیریت میکند، وجود داشته باشند.
به عبارت دیگر، تمام محتوای وب سایت شما، تمام صفحات، تمام پست ها و تمام داده های کاربر در پایگاه داده نگهداری می شود.
همانطور که در حال حاضر انتظار دارید، سی پنل دارای یک ماژول بسیار گسترده است که به شما امکان ایجاد و مدیریت پایگاه داده را می دهد.
7.1. ایجاد پایگاه داده
اگر می خواهید یک وب سایت مدرن را با استفاده از CMS راه اندازی کنید، ابتدا باید یک پایگاه داده برای آن ایجاد کنید.
بخش “DATABASES” در cPanel تعداد زیادی گزینه در دسترس دارد:
مهمتر از همه، cPanel به شما اجازه می دهد تا با هر دو پایگاه داده MySQL و PostgreSQL کار کنید. برای هدف این راهنما، ما به MySQL پایبند هستیم، اما کار با PostgreSQL تقریباً یکسان است.
برای ایجاد یک پایگاه داده جدید، روی “MySQL Database Wizard” در بخش “DATABASES” کلیک کنید (به تصویر بالا مراجعه کنید).
پس از آن، می توانید شروع به تنظیم پایگاه داده جدید خود کنید.
مرحله 1. یک نام برای پایگاه داده خود تنظیم کنید:
مرحله 2. یک کاربر پایگاه داده ایجاد کنید که برای دسترسی به پایگاه داده استفاده می شود (این کار برای کار با پایگاه داده در آینده لازم است):
مرحله 3. امتیازات مورد نیاز را به کاربر جدید پایگاه داده اختصاص دهید. بهتر است گزینه ای با عنوان “ALL PRIVILEGES” را انتخاب کنید، مانند:
مرحله 4. انجام شد.
در این مرحله پایگاه داده جدید شما تنظیم شده است.
برای دیدن آن، به صفحه اصلی cPanel برگردید و روی “MySQL Databases” کلیک کنید.
7.2. مدیریت پایگاه های داده
برای دیدن همه پایگاههای داده خود، از قسمت «DATABASES» cPanel به «MySQL Databases» بروید.
هر پایگاه داده را می توان از طریق پیوندهای سمت راست تغییر نام داد یا حذف کرد.
علاوه بر این، شما همچنین می توانید کاربران پایگاه داده خود را در آنجا مدیریت کنید.
8. نصب با یک کلیک (وردپرس و موارد دیگر)
نکته بعدی که در این آموزش سی پنل به شما نشان خواهیم داد نحوه نصب وردپرس (و سایر برنامه های سرور مفید) است. این کار روند راه اندازی وب سایت شما را سرعت می بخشد.
ابتدا قسمت “SOFTWARE” را در سی پنل خود پیدا کنید، سپس بر روی “Softaculous Apps Installer” کلیک کنید:
صفحهای مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد، پر از برنامههایی که میتوانید با منوی مفید در سمت چپ نصب کنید:
همانطور که می بینید، Softaculous همه برنامه های وب قابل تصور را در خود دارد. همانطور که به نوار کناری نگاه می کنید، نصب کننده هایی برای وبلاگ ها، میکروبلاگ ها، انجمن ها، ویکی ها، تجارت الکترونیک و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.
می توانید وقت خود را صرف کنید و به اطراف نگاه کنید، ببینید چه چیزی در دسترس است. با این حال، برای هدف این آموزش cPanel، ما قصد داریم نحوه نصب محبوب ترین و پرکاربردترین پلتفرم وب سایت یعنی، وردپرس را پوشش دهیم.
8.1. نصب وردپرس
نصب وردپرس از طریق Softaculous بسیار ساده است. لوگوی وردپرس را به عنوان اولین گزینه در قسمت مرکزی صفحه مشاهده خواهید کرد. نشانگر ماوس خود را روی آن نماد قرار دهید و دکمه “Install” ظاهر می شود. روی آن کلیک کنید.
صفحه ای مانند این را خواهید دید:
برای شروع روی دکمه آبی “Install Now” کلیک کنید. Softaculous فرم زیر را به شما نشان می دهد:
بخش “Software Setup“:
پروتکل را انتخاب کنید. بهتر است https:// را در صورت موجود بودن انتخاب کنید (این به شما امکان می دهد سایت خود را با یک گواهی SSL ادغام کنید). اگر نه، http:// نیز این کار را انجام خواهد داد.
دامنه را انتخاب کنید. این نام دامنه ای است که می خواهید وردپرس را اضافه کنید. از لیست کشویی انتخاب کنید.
در دایرکتوری اگر میخواهید وردپرس را به ریشه دامنه خود اضافه کنید، این قسمت را خالی بگذارید – اگر میخواهید تحت YOURDOMAIN.com در دسترس باشد. اگر وردپرس را به عنوان وبلاگ به یک سایت موجود اضافه میکنید، میخواهید فهرست را روی چیزی مانند وبلاگ یا اخبار تنظیم کنید.
-
- Choose the version you want to install. توصیه می شود همیشه به دنبال آخرین نسخه موجود، باشید.
- Choose Protocol. بهتر است https:// را در صورت موجود بودن انتخاب کنید (این به شما امکان می دهد سایت خود را با یک گواهی SSL ادغام کنید). اگر نه، http:// نیز این کار را انجام خواهد داد.
- Choose Domain. این نام دامنه ای است که می خواهید وردپرس را اضافه کنید. از لیست کشویی انتخاب کنید.
- In Directory. اگر میخواهید وردپرس را به ریشه دامنه خود اضافه کنید، این قسمت را خالی بگذارید – اگر میخواهید تحت YOURDOMAIN.com در دسترس باشد. اگر وردپرس را به عنوان وبلاگ به یک سایت موجود اضافه میکنید، میخواهید فهرست را روی چیزی مانند وبلاگ یا اخبار تنظیم کنید.
بخش “Site Settings“:
-
- Site Name. نامی را وارد کنید که نشان دهنده نام سایت شما باشد. میتوانید بعداً این را از داخل خود وردپرس تغییر دهید، بنابراین نیازی نیست اکنون زمان زیادی را صرف فکر کردن روی آن کنید.
- Site Description. فعلا می توانید این را خالی بگذارید. بعداً میتوانید این تنظیمات را از داخل وردپرس تنظیم کنید.
- Enable Multisite. بدون علامت بگذارید. این ویژگی فقط در صورتی مفید است که قصد دارید بیش از یک نصب وردپرس را در یک دامنه – در یک پیکربندی چند سایتی اجرا کنید.
بخش “Admin Account“:
-
- Admin Username. این خیلی مهم است! کاملاً خوب است که نام مدیر را به عنوان admin بگذارید، اگرچه ممکن است بخواهید آن را به چیزی پیچیده تر تغییر دهید. با نام کاربری مانند my-dog-likes-cuddles بسیار امن تر خواهید بود. چرا؟ حدس زدن آن بسیار دشوارتر است، بنابراین نفوذ یک هکر به سایت شما را دشوارتر می کند.
- Admin Password. اطمینان حاصل کنید که از یک رمز عبور بسیار قوی متشکل از حروف، اعداد، کاراکترها و حروف بزرگ استفاده می کنید. نصب کننده رمز عبور ایمن را به شما پیشنهاد می کند. شما هم ممکن است با آن پیش بروید، اما به یاد داشته باشید که آن را در یک مدیر رمز عبور مانند LastPass ذخیره کنید. به این ترتیب شما مجبور نیستید آن را حفظ کنید.
- Admin Email. دوباره بررسی کنید که آیا این درست است.
بخش “Choose Language“:
این به حد کافی گویا هست. زبانی را برگزینید که با مخاطبان هدف وب سایت آینده شما مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر در ایالات متحده هستید و می خواهید مخاطبان اسپانیایی زبان را هدف قرار دهید، زبان وردپرس را به عنوان اسپانیایی انتخاب کنید.
بخش «Select Plugins(s)»:
این یکی اختیاری است اگر می خواهید، می توانید چند پلاگین مفید را مستقیماً از Softaculous نصب کنید. ما فعلا وارد آن نمی شویم. بعداً می توانید به راحتی افزونه ها را نصب کنید.
بخش “Advanced Options“:
در حال حاضر نیازی به زحمت افتادن با هیچ یک از گزینه های پیشرفته نیست.
بخش “Select Theme“:
بسته به تنظیمات میزبان شما از Softaculous، ممکن است گزینه ای را برای انتخاب یک تم وردپرس برای نصب در سایت خود در خارج از دروازه مشاهده کنید.
الان لازم نیست خودتان را با این موضوع اذیت کنید. انتخاب یک تم یک مرحله مهم است، و در واقع بعداً آسانتر میشود. انتخاب موضوعی که Softaculous به شما نشان می دهد محدود است.
در حال حاضر به راحتی آن بخش را نادیده بگیرید.
هنگامی که تمام این گزینه ها را انجام دادید، روی “Install” کلیک کنید تا نصب نهایی شود.
بعد از یک دقیقه یا بیشتر، Softaculous به شما اطلاع می دهد که وردپرس شما با موفقیت نصب شده است. همچنین پیوندهای مستقیمی را مشاهده خواهید کرد که می توانید از آنها برای ورود به آن نصب جدید استفاده کنید.
معمولاً میتوانید با رفتن به آدرس YOURDOMAIN.com/wp-admin/ وارد پنل مدیریت وردپرس خود شوید.
9. پشتیبان گیری از وب سایت شما
اگر تابحال اطلاعات روی کامپیوتر شخصی یا موبایل خود را بنا به هر دلیلی از دست داده باشید، قطعا می دانید که چقدر آزاردهنده بوده است.
حالا تصور کنید همین اتفاق برای وب سایت شما بیفتد. این شاید حتی بدتر باشد زیرا به احتمال زیاد وب سایت شما کسب و کار شما است.
خوشبختانه، سی پنل با دادن فرصتی به شما برای پشتیبانگیری دستی از سایت خود – هر زمان که بخواهید، جلوگیری از وقوع این فاجعه را بسیار آسان میکند.
توجه داشته باشید؛ برخی از میزبان های وب وردپرس به صورت خودکار پشتیبان گیری را برای شما انجام می دهند. برای اطمینان با ارائه دهنده هاست خود چک کنید. با این حال، یادگیری نحوه پشتیبان گیری به صورت دستی می تواند مهارت ارزشمندی را در آینده به اثبات برساند.
برای شروع تهیه یک نسخه پشتیبان، روی نماد “Backup Wizard” که در بخش “FILES” cPanel است کلیک کنید.
این صفحه را خواهید دید:
برای شروع فرآیند تهیه نسخه پشتیبان، روی دکمه “Back Up” کلیک کنید. صفحهای به شما نشان داده میشود که در آن میتوانید انتخاب کنید که آیا یک نسخه پشتیبان کامل (همه فایلها و پیکربندیهای موجود در وبسایتهایتان) یا نسخههای پشتیبان جزئی (دایرکتوری اصلی، پایگاههای داده MySQL، ارسالکنندههای ایمیل و فیلترها) میخواهید.
برای آسانتر کردن آن، از کل حساب خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن را در یک هارد دیسک خارجی یا مکان امن دیگری ذخیره کنید.
پس از تکمیل نسخه پشتیبان، می توانید آن را دانلود کنید.
9.1. فضای دیسک خود را بررسی کنید
برخی از تنظیمات میزبانی با فضای دیسک نامحدود همراه هستند، در حالی که برخی دیگر در جایی یک حد قرار می دهند. می توانید از طریق cPanel بررسی کنید که چقدر از آن فضا، استفاده می کنید.
توجه داشته باشید؛ مهم است که به طور دورهای فضای دیسک خود را بررسی کنید تا ببینید چه قسمتهایی از وبسایت شما بیشترین فضا را اشغال میکند، بنابراین میدانید در صورت کمبود فضا، کجا فایلهای غیرضروری را فشرده یا حذف کنید.
برای دریافت یک نمای کلی از میزان استفاده خود، کافی است به نوار کناری سمت راست سی پنل نگاهی بیندازید. اطلاعات مختلفی در مورد میزان فضای دیسکی که مصرف می کنید، تعداد پایگاه داده ای که در کل راه اندازی کرده اید و موارد دیگر را مشاهده خواهید کرد.
برای مشاهده عمیق تر، روی نماد “Disk Usage” در بخش “FILES” کلیک کنید.
آنچه خواهید دید خلاصه خوبی از فضایی است که پوشه های مختلف شما اشغال می کنند.
همچنین می توانید سهمیه یا محدودیت خود را در پایین جدول اول ببینید – در این مورد، سهمیه در تصویر بالا 10240 مگابایت (یا 10 گیگابایت) است.
توجه به این نکته مهم است که صرفاً پر بودن یک نوار آبی به این معنی نیست که شما تمام فضای خود را مصرف کرده اید – همه ارقام ارائه شده نسبت به بزرگترین دایرکتوری هستند.
10. بررسی آمار شما با ابزارهای METRICS
آخرین چیزی که ارزش نگاه کردن به آن را دارد، بخشی با عنوان “METRICS” است.
شما می توانید بسیاری از جزئیات جالب را در آنجا بیابید، این بخش به شما در مورد وضعیت فعلی سرور، تعداد بازدیدهایی که دریافت می کنید و سلامت کلی راه اندازی اطلاع می دهد.
بررسی هریک از بخش های آمار:
-
- Visitors, Raw Access, Awstats, Webalizer همگی بر تعداد بازدیدکنندگانی که وب سایت شما دریافت کرده اند تمرکز می کنند. ارائه بین هر یک از این زیر بخش ها متفاوت است.
- Errors آخرین ورودی ها را در گزارش های خطای وب سایت شما نشان می دهد.
- Bandwidth به شما اجازه می دهد تا میزان استفاده از پهنای باند راه اندازی هاست خود را مشاهده کنید.
- Webalizer FTP داده های همه بازدیدها را از طریق پروتکل FTP به شما نشان می دهد.
- CPU and Concurrent Connection Usage حجم منابع دستگاه مصرف شده توسط راه اندازی هاست را به شما نشان می دهد.
نتیجه گیری راهنمای قدم به قدم سی پنل
اگر مراحل نوشته شده در این آموزش را دنبال کردید، اکنون باید دیدگاه کاملی در مورد چیستی cPanel و نحوه استفاده از آن هنگام تنظیم محیط میزبانی خود کسب کرده باشید.
از آنجایی که احتمالاً وب سایت شما در حال حاضر کاملاً عملیاتی شده است، تنها چیزی که باقی مانده این است که کمی آن را سفارشی کنید – با تم ها و افزونه ها – و سپس شروع به تولید محتوا کرده، تا مخاطبان خود را مجذوب خود کنید.