• 10 فروردین 1403
1623246387 geforce dlss hero 2560x580 d 1280x720 1 - Steam و پشتیبانی از Linux NVIDIA DLSS
زمان مطالعه: 2 دقیقه

Valve مدت هاست که تلاش می کند سازندگان و ناشران بازی های لینوکس را به عنوان یک پلتفرم جدی و سودآور برای بازی ببینند و فقط به این دلیل که سیستم عامل منبع آزاد را دوست دارد. در اصل می خواهد بازی ها از وابستگی آنها به چارچوب های توسعه یافته ویندوز و مایکروسافت آزاد باشد و در نهایت، آنها را در سیستم عامل Steam مبتنی بر Linux خود در دسترس داشته باشد. Steam OS و Steam Machines تا حد زیادی شکست خورده اند اما به نظر می رسد Valve همچنان به پشتیبانی Linux از بازی های ویندوز فشار می آورد و آخرین تلاش آن این است که فناوری DLSS فانتزی NVIDIA را برای برخی از این عناوین کار کند.

مخفف Deep Learning Super Sampling ، DLSS اصطلاح بازاریابی NVIDIA برای نمونه برداری فوق العاده است که شامل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهینه سازی فرآیند است. به طور خلاصه، یادگیری ماشینی تعیین می کند که کدام قسمت از یک قاب تصویر بیشتر مورد علاقه گیمرها است و بنابراین باید به جای استفاده از آن در کل قاب و همه در زمان واقعی، نمونه برداری شود. نتیجه، حداقل در تئوری، نرخ فریم سریعتر است که به طور محسوسی گرافیک را پایین نمی آورد.

البته، NVIDIA DLSS یک فناوری اختصاصی است که به طور خاص با در نظر گرفتن ویندوز ساخته شده است. احتمال NVIDIA در دسترس قرار دادن بومی آن در لینوکس نزدیک به صفر است به همین دلیل Valve مسیر دیگری را طی می کند. این شرکت با NVIDIA در تلاش است تا DLSS را از طریق Steam Photon، نسخه اصلاح شده Valve از نرم افزار محبوب WINE که برنامه های ویندوز را قادر می سازد در Linux و برخی از سیستم عامل های مشابه Unix اجرا کنند، کار کند.

لوگو و نام انویدیا به چه معناست؟
> > >

اگرچه به نظر می رسد این یک خبر خوب است، اما چند مورد جالب دارد. همانطور که Ars Technica نوشته است، کمتر از 60 بازی وجود دارد که از NVIDIA DLSS بر روی ویندوز پشتیبانی می کنند و حتی تعداد کمتری از آنها از طریق Steam Photon در لینوکس به خوبی کار می کنند.

و وضعیتی وجود دارد که NVIDIA به دلیل کیفیت درایورهای گرافیکی خود، آنقدر طرفدار و کاربر در Linux نسبت به AMD ندارد. نسخه AMD DLSS به نام FidelityFX Super Resolution نیز اخیراً اعلام شده و از قضا حتی در کارتهای NVIDIA که از DLSS پشتیبانی نمی کنند نیز کار می کند. البته هنوز هیچ مدرک محکمی از این فناوری در عمل وجود ندارد و احتمالاً AMD نیز برای ایجاد آن در لینوکس درنگ نخواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *