
شرکت فناوریهای اکتشاف فضایی (اسپیس ایکس) به نگرانیهای ایمنی مطرحشده درباره اینترنت ماهوارهای Starlink پاسخ داده است. استارلینک در حال حاضر درگیر نبردی در کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) است، جایی که رقبای آن از کمیسیون می خواهند تا درخواست استفاده از سیستم پرتاب نسل بعدی استارشیپ اسپیسایکس را برای پرتابها به جای خط عملیاتی فالکون 9 رد کند. استارلینک شاهد شکایاتی بوده که ایمنی و مزیت حرکت اولیه استارلینک را هدف قرار داده است و اداره ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) هنگامی که از استارلینک خواسته بود داده ها را برای ایمنی ماهواره به اشتراک بگذارد و شرکت را به دلیل عدم خطر برخورد مورد سرزنش قرار داد، به این بحث پیوست.
استارلینک در پاسخ با اشاره به جزئیات کلیدی در مورد صورت فلکی استارلینک، سیاست های خود برای اجتناب از ایجاد زباله های مداری، طراحی ماهواره و تعداد مانورهای انجام شده برای جلوگیری از برخورد را به اشتراک گذاشته است. این شرکت همچنین اشاره کرد که مکانیسم های جلوگیری از برخورد توسط ناسا بررسی شده است و همچنین به طور منظم داده ها را با سهامداران متعدد به اشتراک می گذارد.
ظرفیت تولید ماهواره استارلینک به 45 ماهواره در هفته میرسد، فضاپیما از شیلدهای ویپل برای حفاظت استفاده میکند.
در نامهای که از طریق اداره ملی ارتباطات و اطلاعات (NTIA) به FCC ارسال شد، ناسا در اوایل سال جاری اعلام کرد که با توجه به تعداد ماهوارههایی که Starlink قصد دارد در مدار قرار دهد، خطر برخورد در مدار با سایر صورتهای فلکی هرگز نمیتواند وجود داشته باشد، و اسپیس ایکس باید تحلیلی از ارزیابی های برخورد خود انجام دهد و سپس داده ها را با آژانس فضایی به اشتراک بگذارد.
در حالی که پاسخ Starlink که در اواخر ماه گذشته در وبسایت SpaceX منتشر شد، به صراحت به اقدامات ناسا یا FCC اشاره نمیکند، تمرکز آن بر تلاشهای این شرکت برای به حداقل رساندن برخوردها و افزایش ایمنی فضا است.
این روند با درخواست از اپراتورهای دیگر شروع می شود تا داده های خود را با تنظیم کننده ها و مردم به اشتراک بگذارند تا یک محیط شفاف ایجاد کنند، و سپس چندین استراتژی را که برای اطمینان از تولید حداقل زباله فضایی از طریق Starlink وجود دارد، برجسته می کند.
اسپیس ایکس همچنین بیان میکند که نه تنها ماهوارههایش بهگونهای طراحی شدهاند که در صورت توقف پاسخدهی، به سرعت از مدار خارج شوند، بلکه ماهوارههایی را نیز از مدار خارج میکند که «در خطر غیرقابل مانور شدن برای جلوگیری از تجمع ماهوارههای مرده در مدار هستند». این منجر به از دست دادن ماهوارههای بیشتری از این شرکت میشود، زیرا فضاپیما در زمانی که از مدار خارج میشود هم کار میکند.

استارلینک می گوید که تنها شرکتی در جهان است که ماهواره های خود را طوری طراحی کرده است که در صورت خرابی در جو زمین متلاشی شوند و سرمایه گذاری قابل توجهی برای اطمینان از این نتیجه انجام داده است. این امر مستلزم تصمیمگیریهای طراحی مانند مخازن آلومینیومی برای سیستمهای سوخت ماهوارهای به جای ساختارهای روکش مرکب سنتی است، زیرا این ساختارها به راحتی در جو زمین نمیسوزند. از طریق این طراحی، بیش از 200 ماهواره استارلینک را از مدار خارج کرده است.
اسپیس ایکس همچنین خاطرنشان کرد که ماهواره های شکست خورده آن به گونه ای طراحی شده اند که ظرف 6 سال از مدار خارج شوند – آستانه ای که به طور قابل توجهی کمتر از نیاز 25 ساله FCC است. همچنین دادههای سلامت ماهوارهای مانند وضعیت عملیاتی و تعداد مانورهای انجام شده برای کاهش خطرات برخورد را با کمیسیون به اشتراک میگذارد. طبق گفته استارلینک، این به اشتراک گذاری داده ابتدا یک صنعت است و معتقد است که اپراتورهای دیگر نیز باید از آن پیروی کنند.
SpaceX با به اشتراک گذاشتن جزئیات مربوط به سیستم اجتناب از برخورد خود مختار، که توسط ناسا نیز در نامه خود به آن اشاره شده بود، اظهار داشت:
اگر بیش از 1/100000 احتمال برخورد (10 برابر کمتر از استاندارد صنعتی 1/10000) برای یک اتصال وجود داشته باشد، ماهواره ها مانورهای اجتنابی را برنامه ریزی می کنند. هنگام برنامه ریزی یک مانور برای هر اتصال، ماهواره ها مراقب هستند که از افزایش سهوی خطر برای سایر اتصالات بالاتر از همان آستانه جلوگیری کنند.

ماهوارههای Starlink میتوانند پانلهای خورشیدی خود را جمع کنند و از شیلدهای ویپل برای محافظت از اجزای خطوط SpaceX استفاده کنند.
نگرانی دیگری که توسط ناسا مطرح شد، خطر برخورد بین صورت فلکی بود، زیرا شرکت های دیگر نیز قصد دارند به زودی صورت فلکی اینترنت ماهواره ای خود را راه اندازی کنند. استارلینک در این زمینه به هماهنگی با اپراتورهای دیگر اشاره کرد:
بهطور پیشفرض، ماهوارههای Starlink مسئولیت مانور همه رویدادهای پیوندی را بر عهده میگیرند. پس از دریافت ارتباط با احتمال زیاد با یک ماهواره قابل مانور دیگر، SpaceX با اپراتور دیگر هماهنگ می شود. اپراتورهای SpaceX برای هماهنگی و پاسخگویی به سؤالات سایر اپراتورها به صورت 24 ساعته آماده خدمت هستند. اطلاعات تماس برای درخواست های فوری در دسترس سایر اپراتورها از طریق Space-Track.org است. اگر اپراتور دیگر ترجیح می دهد مسئولیت مانور را خودش بر عهده بگیرد، می توان به ماهواره های Starlink دستور داد که برای یک رویداد مانور ندهند.
همچنین یک ویژگی ایمنی کلیدی به نام «داکینگ» به اشتراک گذاشته شده است که از طریق آن ماهوارهها صفحات خورشیدی خود را جمع میکنند تا شکلی صاف به خود بگیرند. این امر مساحت سطح آنها را کاهش می دهد و به گفته اسپیس ایکس، احتمال برخورد را چهار تا ده برابر کاهش می دهد. یکی دیگر از ویژگی های ایمنی در ماهواره ها وجود سپر Whipple است که در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) نیز استفاده می شود و از اجزای کلیدی ماهواره های Starlink محافظت می کند.

سایر ویژگی های ایمنی در فضاپیما شامل شاسی مشخصات و گره های خرابی است که برای کاهش زباله ها در صورت وقوع برخورد طراحی شده اند. اسپیس ایکس همچنین فاش کرد که می تواند تا 45 ماهواره Starlink را در یک هفته بسازد.
سرانجام، اسپیس ایکس به طور ضمنی به برخی از نگرانیهای ناسا در مورد تأثیرپذیری ماموریتها و داراییهای آژانس توسط تعداد زیادی از ماهوارههایی که قصد دارد در مدار قرار دهد، پرداخت.
به گفته شرکت:
سیستم اجتناب از برخورد اسپیس ایکس توسط برنامه ارزیابی و تحلیل ریسک ناسا (CARA) تحت یک توافق نامه قانون فضایی (SAA) با ناسا به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است و طبق SAA، ناسا برای جلوگیری از برخورد با فضاپیمای علمی به آن متکی است.
مسیرهای پرواز ماهوارههای اسپیس ایکس به گونهای طراحی شدهاند که با فاصله زیادی از ایستگاههای فضایی مسکونی مانند ایستگاه فضایی بینالمللی (ISS) و ایستگاه فضایی چینی تیانگونگ قرار بگیرند. ما مستقیماً با ناسا کار می کنیم و برنامه های مانور ISS را دریافت می کنیم تا از مسیر فعلی و برنامه ریزی شده آنها از جمله برخورد دور بمانیم. چین مانورهای برنامهریزیشده را منتشر نمیکند، اما ما همچنان تمام تلاش خود را میکنیم تا از ایستگاه آنها با ترخیص معادل ISS بر اساس دادههای موقتی (موقعیت و سرعت ماهواره) را در دسترس عموم قرار دهیم.