• 30 فروردین 1403
1612197967 spotify tab 1280x720 1 - اسپاتیفای و پتنت تکنولوژی پیشنهاد موسیقی بر اساس حالت احساسی کاربر
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسپاتیفای در حال پیاده سازی تکنولوژی است که با تحلیل صدای کاربر، آهنگ هایی را بر اساس حالت روحی شخص، جنسیت، سن و لهجه پیشنهاد دهد.

اسپاتیفای که یکی از مشهور ترین پلتفرم های استریم موسیقی است، همیشه به دنبال راه هایی بوده که تجربه شنونده موسیقی را بهبود بخشد و مشترکان را به گوش دادن بیشتر موسیقی راغب کند. در سال 2018 این کمپانی یک Patent یا پتنت (حق ثبت اختراع) را برای چنین تکنولوژی ثبت کرد که بلاخره روز 12 ژانویه امسال با آن موافقت شد. در توضیحات این پتنت آمده که ، اسپاتیفای با استفاده از تکنولوژی تشخیص صدا، به بررسی محیط اطراف و احساسات کاربر خواهد پرداخت و با تحلیل این داده ها لیستی از موسیقی را، بر اساس حالت روحی و وضعیت اجتماعی کاربر پیشنهاد خواهد داد.

بر اساس این پتنت، این تکنولوژی قادر خواهد بود که تشخیص دهد آیا کاربر تنهاست، همراه گروه کوچکی است و یا در مهمانی به سر می برد. به گفته اسپاتیفای این تکنولوژی بهبود بسیار عظیمی در مقیاس با روش های قبلی پردازش اطلاعات کاربر برای پیشنهاد موسیقی به آنهاست. تا به امروز نیاز است که کاربر با وارد کردن اطلاعاتی مثل گروه های مورد علاقه، سن، جنسیت و مجموع دیگری از اطلاعات از این مرحله عبور کند.

همچنین در این پتنت آمده که نرم افزار اسپاتیفای با بررسی دیگر داده ها مانند لحجه و نحوه صحبت، میزان استرس و ریتم صدا، تشخیص دهد که آیا کاربر خوشحال، غمگین، عصبی و یا در حالت روحی معمولی است. این کمپانی در ادامه اعلام کرد، فاکتوری های مثل لحجه، سن و جنسیت فقط مثال هایی از داده های قابل تحلیل است، و اسپاتفای در صدد است طیف بزرگتری از داده ها در سطوح و دسته بندی های مختلف را مورد آزمایش قرار دهد. این داده ها در ترکیب با اطلاعاتی از قبیل، تاریخچه گوش دادن کاربر به موسیقی و سلیقه دوستان شخص، لیست پیشنهادی را ارائه خواهد داد. اسپاتیفای جدا از این تکنولوژی درخواست پتنت های دیگری نیز برای اضافه کردن امکاناتی مانند، گذینه Karaoke و یا پیشنهاد موسیقی بر اساس ریتم حرکت کاربر (مثلا درحال ورزش و دویدن) به نرم افزار خود را ثبت کرده است.

هدفون های Apple AirPods Max آماده برای عرضه
> > >

برای ما جالب است که این تکنولوژی ها را به دست خود بررسی کنیم. تجربه به ما نشان داده که بسیاری از فاکتور های اشاره شده در این تکنولوژی نمیتواند ملاک بسیار محکمی برای سلیقه کاربر در موسیقی باشد، و معمولا موضوعات عمیق تری مثل موقعیت اجتماعی، خلق و خوی شخصیتی، محیط رشد و زندگی نیز میتواند بر این مسئله دلالت کند. مسلما استثناهای زیادی وجود دارد که میتواند این تکنولوژی را برای برخی افراد بلا استفاده کند و جذابیت خاصی نداشته باشد ولی برای کلیت عموم و موسیقی های Mainstream شده میتواند قابلیت جالبی باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *