خودروساز فرانسوی پژو ابرخودروی جدید هیبریدی خود را معرفی کرد که سال آینده در سری مسابقات قهرمانی استقامت جهان و 24 ساعت لمانز شرکت خواهد کرد. این خودرو، نه تنها بسیار جالب توجه است – بلکه همانطور که در مسابقات اتومبیلرانی می گویند “کاملاً قدرتمند به نظر می رسد” – اما در قسمت باله عقب کمبود دارد، به این معنی که طراحان و مهندسان پژو شرایط سخت و بزرگی را می گذارند که بتوانند نوعی نیروی آیرودینامیکی را ایجاد کنند تا بتواند قدرت مورد نیاز برای رقابت با تویوتا، تیم برتر در مسابقات اولیه را به دست آورد.
این اتومبیل جدید، 9X8 نام دارد، همچنین آخرین خودرو برای دنبال کردن برترین های سری مسابقات اتومبیلرانی اسپرت در جهان است، زیرا این نشانه ای است که خودروسازان کلاس جدید Hypercar Le Mans را جدی می گیرند و – مهمتر از همه – مایل به تلاش فراوان برای طراحی وسایل نقلیه کاملاً جالب و متفاوت هستند. پژو نه تنها از سال آینده با پیوستن به تویوتا و تیم تک اتومبیل Glickenhaus با این اتومبیل تندرو مسابقه خواهد داد، بلکه فراری نیز از سال 2023 با معرفی خودروی خود وارد این مسابقات خواهد شد. این اتومبیل اولین اتومبیل مسابقه ای کلاس نمونه اولیه تولید کننده خودروهای اسپانیایی ایتالیا خواهد بود.
کلاس Hypercar لمانز چند سال پیش در حالی ایجاد شد که آئودی و پورشه با استناد به هزینه های زیاد، از کلاس نمونه اولیه مسابقات استقامتی یعنی Le Mans Prototype 1 خارج شدند. (آئودی و پورشه در عوض تمرکز خود را بر روی فرمول E، یعنی سری مسابقه ای کاملاً الکتریکی که بسیار ارزان تر است گذاشتند – هرچند آئودی از آن زمان اعلام کرده است که این ورزش را ترک می کند.) در نتیجه، تویوتا در دوره ای موقت این سری را تحت سلطه خود قرار داد، همانطور که اساساً تنها شرکت کننده در کلاس برتر هم تویوتا بوده است.
با ایجاد یک کلاس کاملا جدید، هیئت حاکمه ورزش، FIA، می تواند مسئله هزینه را برطرف کند و در عین حال مجموعه جدیدی از چالش های فنی را برای ورود به مسابقات متقاضیان بالقوه فراهم کند. همچنین قرار است کلاس جدید کمی کندتر از LMP1 باشد و شامل فناوری بیشتری باشد که معمولاً در اتومبیل های جاده ای یافت می شود.
هنوز هم، ماشین جدید پژو یک غول عجیب است. طبق این مقررات، پیشرانه این خودرو یک موتور V6 680 اسب بخاری با یک موتور الکتریکی 200 کیلوواتی می باشد، که نیروی خود را از یک باتری 900 ولتی که پژو با همکاری شرکت فرانسوی Saft توسعه داده است، می گیرد. جالب توجه است، که این مقررات در هر زمان حداکثر 680 اسب بخار قدرت را در طول مسابقه مجاز می دانند.
پژو اسپورت در بیانیه ای گفت:
انعطاف پذیری بیشتر که توسط قوانین فنی جدید این ورزش در مورد آیرودینامیک مجاز است، باعث می شود تفکر جدید و بنیادین ایجاد شود که از ظهور اتومبیل های نوآورانه حمایت می کند، با این وجود تیم های طراحی می توانند سهم بیشتری داشته باشند.” “مهندسان و طراحان پژو به طور جدی از این فرصت استفاده كردند و فرآیندهای جدید خلاقانه را ابداع كردند و از كدهای تعیین شده جدا شدند تا هایپراكری از ژانر كاملا جدید تولید كنند.