پردازندههای گرافیکی سری GeForce RTX 40 شرکت انویدیا برای ارائه کیفیت تصویر بالا فقط به نیروی سخت افزاری تکیه نخواهد کرد. این شرکت طی رونمایی از این کارت ها تکنولوژی Deep Learning Super Sampling 3، نسخه جدیدی از شتاب دهنده رندر مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز معرفی کرد.
جدا از تولید پیکسل، فناوری نسل سوم DLSS میتواند بهطور مستقل فریمهای جدیدی ایجاد کند. این عمل کمی شبیه درون یابی فریمی( frame interpolation) است که در تلویزیون ها مشاهده می کنید ، اگرچه این به وضوح پیچیده تر است و انویدیا عملکرد آن را بهبود می بخشد.
این تکنیک بر هستههای تنسور نسل چهارم و تکنولوژی که انویدیا آن را Optical Flow Accelerator متکی است که حرکت در یک صحنه را با مقایسه دو فریم با وضوح بالا و تولید فریمهای میانی پیشبینی میکند.
از آنجایی عملیات DLSS پردازنده اصلی رایانه در درگیر نمی کند، این رویکرد به ویژه برای بازی هایی مثل Microsoft Flight Simulator و سایر بازی هایی که معمولاً بر CPU تکیه می کنند مفید است. انویدیا در ویدئویی نشان می دهد که بازی Cyberpunk 2077 در رزولوشن 4K با استفاده از DLSS2 به نرخ فریم 62 فریم بر ثنیه می رسد در حالی که این رقم با با DLSS 3 از 100 فریم بر ثانیه فراتر میرود.
تقریباً 35 برنامه و بازی در ابتدای عرضه از DLSS 3 پشتیبانی می کنند. این عناوی شامل Portal RTX و عناوین قدیمیتر مانند The Witcher 3: Wild Hunt و بازی های مبتنی بر Unreal Engine 4 و 5 میشود.
هنوز خیلی زود است که بگوییم DLSS 3 در عمل چقدر خوب کار می کند. انویدیا بازیهایی را انتخاب کرده است که بیشترین استفاده را از DLSS میبرند، و این فناوری ممکن است در مورد عناوین با محدودیت کمتر کمک چندانی نکند.
با این وجود، DLSS ممکن است برای اطمینان از روان بودن بیشتر بازیهای شما مفید باشد.البته به شرطی که شما مایل به پرداخت هزینه ۸۹۹ دلاری باشید چرا که به نظر میرسد که پردازنده های گرافیکی نسل RTX 3000 از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کنند.