

ناسا عملیات پرواز هلیکوپتر Ingenuity Mars را تا ماه سپتامبر تمدید کرده است. در ماههای آینده، اولین پرنده تاریخ که از قابلیت پرواز در سیاره دیگری پشتیبانی میکند، از کمپین علمی آتی مریخنورد Perseverance برای کاوش در دلتای رودخانه باستانی دهانه Jezero پشتیبانی خواهد کرد. در طول مسیر، آزمایش توانایی های خود برای پشتیبانی از طراحی وسایل نقلیه هوایی آینده مریخ را ادامه خواهد داد.
این اعلامیه پس از بیست و یکمین پرواز موفقیتآمیز روتورکرافت، اولین پرواز از حداقل سه مورد نیاز برای عبور هلیکوپتر از بخش شمال غربی منطقهای به نام «سیتا» و رسیدن به منطقه مرحله بعدی خود اعلام شد.
توماس زوربوخن، معاون اداره ماموریت علمی ناسا، گفت:
کمتر از یک سال پیش ما حتی نمیدانستیم که آیا پرواز کنترلشده با موتور در مریخ امکانپذیر است یا خیر». اکنون، ما مشتاقانه منتظر مشارکت Ingenuity در دومین کمپین علمی Perseverance هستیم. چنین دگرگونی ذهنیت در دوره ای کوتاه به سادگی شگفتانگیز است و یکی از جذاب ترین تحولات در تاریخ اکتشافات هوا و فضا است.
ناسا سخت در حال کار روی سیاره سرخ است. برای اطلاعات بیشتر در مورد Ingenuity، همراه با مریخ نوردهای Perseverance و Curiosity، آخرین گزارش مریخ را تماشا کنید. اعتبار: NASA/JPL-Caltech:
منطقه عملیاتی جدید Ingenuity کاملاً با زمین نسبتاً مسطحی که از اولین پرواز خود در آوریل گذشته بر فراز آن پرواز کرده است متفاوت است. این محل با عرض چند مایل و توسط یک رودخانه باستانی تشکیل شده است، دلتای بادبزنی شکل بیش از 130 فوت (40 متر) بالاتر از کف دهانه قرار دارد. این دلتا مملو از صخرههای ناهموار، سطوح زاویهدار، صخرههای بیرونآمده، و حفره های پر از شن است که میتواند مریخنورد را در مسیر خود متوقف کند (یا هلیکوپتر را در هنگام فرود به زمین برگرداند)، این دلتا وعده میدهد که افشاگریهای زمینشناسی متعددی را در خود جای دهد – شاید حتی مدرک لازم برای تعیین این موضوع. میلیاردها سال پیش زندگی میکروسکوپی زمانی در مریخ وجود داشته است.
پس از رسیدن به دلتا، اولین دستورات Ingenuity کمک به تعیین این است که کدام یک از دو کانال خشک رودخانه Perseverance باید در زمان صعود به بالای دلتا انجام شود. همراه با کمک مسیریابی، داده های ارائه شده توسط هلیکوپتر به تیم Perseverance کمک می کند تا اهداف علمی بالقوه را ارزیابی کند. حتی ممکن است برای تصویربرداری از ویژگیهای زمینشناسی بسیار دور (یا خارج از منطقه قابل پیمایش مریخنورد)، یا شاید جستجوی مناطق فرود و مکانهای ذخیرهسازی برای برنامه بازگشت نمونه مریخ، از نبوغ استفاده شود.

تدی تزانتوس، سرپرست تیم Ingenuity در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، گفت:
کمپین دلتای رودخانه Jezero بزرگترین چالشی است که تیم Ingenuity از اولین پرواز در مریخ با آن مواجه است. برای افزایش شانس موفقیت خود، اندازه تیم خود را افزایش دادهایم و نرمافزار پرواز خود را با هدف بهبود انعطافپذیری عملیاتی و ایمنی پرواز ارتقا دادهایم.
چندین مورد از این ارتقاء منجر به کاهش خطاهای ناوبری در طول پرواز شده است که باعث افزایش ایمنی پرواز و فرود می شود. یک تغییر نرم افزاری اخیر در روتورکرافت، Ingenuity را از حداکثر ارتفاع برنامه ریزی شده قبلی خود یعنی 50 فوت (15 متر) آزاد می کند. افزایش ارتفاع می تواند منجر به افزایش تدریجی سرعت و برد هوا شود. ارتقاء دوم به Ingenuity اجازه می دهد تا هنگام پرواز سرعت را تغییر دهد. دیگری آن را قادر می سازد تا تغییرات بافت زمین در طول پرواز را بهتر درک کند و با آن سازگار شود. ارتقاء نرم افزارهای آینده ممکن است شامل افزودن نقشه های ارتفاعی زمین به فیلتر ناوبری و قابلیت اجتناب از فرود، خطر باشد.

قبل از شروع شناسایی هوایی دلتا، Ingenuity باید سفر خود را به منطقه کامل کند. پرواز بعدی Ingenuity که برای قبل از 19 مارس برنامه ریزی نشده است، یک سفر پیچیده به طول حدود 1150 فوت (350 متر) خواهد بود که شامل یک پیچ شدید در مسیر خود برای دور زدن یک تپه بزرگ است. پس از آن، تیم تعیین خواهد کرد که آیا دو یا سه پرواز دیگر برای تکمیل عبور از شمال غربی Séítah لازم است یا خیر.
اولین پرواز آزمایشی در مریخ در 19 آوریل 2021 انجام شد و 39.1 ثانیه به طول انجامید. پس از چهار پرواز دیگر، شش دقیقه دیگر در هوا، و طی مسافتی بالغ بر 1637 فوت (499 متر)، ناسا Ingenuity را به مرحله نمایش عملیات تبدیل کرد و توانایی آن را برای ارائه ابعاد هوایی به ماموریت Perseverance آزمایش کرد. با تکمیل پرواز 21، روتورکرافت بیش از 38 دقیقه در ارتفاع پرواز کرده و 2.9 مایل (4.64 کیلومتر) را طی کرده است. همانطور که Ingenuity به سمت قلمروی ناشناخته پیش میرود، این اعداد به ناچار افزایش مییابند و رکوردهای پرواز قبلی به احتمال زیاد کاهش مییابد.
هاوارد گریپ، خلبان ارشد Ingenuity از JPL، گفت:
این پرواز آینده بیست و دومین ورود من در دفترچه گزارش ما خواهد بود. به یاد میآورم که وقتی همه چیز شروع شد، فکر میکردم، ما خوش شانس بودیم که سه پرواز داشته باشیم و بسیار خوش شانس هستیم که پنج مورد را دریافت کنیم. اکنون، با سرعتی که داریم پیش میرویم، به کتاب دوم نیاز دارم.
اطلاعات بیشتر درباره ابتکار
هلیکوپتر Ingenuity Mars توسط JPL ساخته شده است که این پروژه نمایش فناوری را برای مقر ناسا نیز مدیریت می کند. این عملیات توسط اداره ماموریت علمی ناسا پشتیبانی می شود. مرکز تحقیقات ایمز ناسا در دره سیلیکون کالیفرنیا و مرکز تحقیقات لانگلی ناسا در همپتون، ویرجینیا، تجزیه و تحلیل عملکرد پرواز و کمکهای فنی قابل توجهی را در طول توسعه Ingenuity ارائه کردند. AeroVironment Inc.، Qualcomm و SolAero نیز کمک طراحی و اجزای اصلی خودرو را ارائه کردند. لاکهید اسپیس سیستم تحویل هلیکوپتر مریخ را طراحی و تولید کرد.
در مقر ناسا، دیو لاوری مجری برنامه هلیکوپتر مریخ Ingenuity است.
اطلاعات بیشتر درباره استقامت
یک هدف کلیدی برای ماموریت Perseverance در مریخ، اخترزیستشناسی است، از جمله جستجوی نشانههایی از حیات میکروبی باستانی. این مریخ نورد زمین شناسی و آب و هوای گذشته سیاره را مشخص می کند، راه را برای اکتشاف انسان در سیاره سرخ هموار می کند و اولین ماموریتی برای جمع آوری و ذخیره سنگ مریخ و سنگ ریزه (سنگ شکسته و غبار) خواهد بود.
ماموریتهای بعدی ناسا، با همکاری ESA (آژانس فضایی اروپا)، فضاپیما را به مریخ میفرستد تا این نمونههای مهر و موم شده را از سطح جمعآوری کند و برای تجزیه و تحلیل عمیق به زمین بازگرداند.
مأموریت مریخ 2020 بخشی از رویکرد اکتشافی ماه به مریخ ناسا است که شامل ماموریتهای آرتمیس به ماه است که به آماده شدن برای اکتشاف انسان در سیاره سرخ کمک میکند.
JPL که توسط Caltech در پاسادنا، کالیفرنیا برای ناسا مدیریت می شود، عملیات مریخ نورد Perseverance را ساخته و مدیریت می کند.