• 28 فروردین 1403
1628169148 facebook and whatsapp 1 1280x720 2 - فیس بوک در پی تحلیل داده های رمز گذاری شده واتس اپ برای تبلیغات هدف دار
زمان مطالعه: 2 دقیقه

رمز گذاری داده ها چندین دهه است که در فناوری های متعدد استفاده می شود، اما این اواخر جنبه سیاسی عجیبی به خود گرفته است. در سال های گذشته اقدامات زیادی در جهت رمز گذاری پیغام ها و داده های گوشی های همراه صورت گرفته است و در عین حال دولت های مختلف گله های زیادی از این اقدامات در جهت مسائل امنیتی و دیگر منافع داشته اند. برای کمپانی هایی مثل فیس بوک رمزگذاری داده های واتساپ یکی از نقطه عطف فروش است که در عین حال می تواند این پیام رسان را به زانو در بیاورد.

 حال خبر رسیده که این غول شبکه اجتماعی در صدد است تا راهی برای بررسی داده های رمزگذاری شده در جهت تبلیغات هدف دار پیدا کند، بدون اینکه به طور مستقیم به این داده ها نگاهی داشته باشد و یا مرز های امنیتی ایجاد شده توسط رمزگذاری داده را بشکند.

داده های رمز گذاری شده به این معنی هستند که پیغام ها و داده های رد و بدل شده در یک گوشی همراه و پیام رسان نه تنها از دسترس هکر ها دور است، بلکه ماموران امنیتی، مراجع قضایی و کمپانی ها نیز به آن دسترسی ندارند. این موضوع به این معنی است که شرکت های بزرگ نمیتوانند هیچ نوع منافعی از این نوع داده ها به دست بیاورند، ائم از استفاده های اخلاقی و غیر اخلاقی.

به هر حال ممکن است راهی وجود داشته باشد تا یک کمپانی مثل فیس بوک بتواند بدون شکستن مرز های امنیتی، به این داده ها دسترسی داشته باشد. کمپانی هایی مثل گوگل، آمازون و مایکروسافت سال هاست که با پرداخت مبالغ هنگفت، در حال تحقیق در زمینه ای در رمز گذاری داده ها، با نام رمزگذاری هومومورفیک (Homomorphic Encryption) هستند. به طور خلاصه هدف این نوع رمز گذاری، قابلیت تجزیه و تحلیل داده های رمز گذاری شده بدون رمز گشایی است، که ممکن است به معنی رمزگذاری نرم و یا رمز گذاری ضعیف نیز باشد.

تماس تصویری گروهی برای تلگرام عرضه شد
> > >

موفقیت در این زمینه میتواند برای فیس بوک سود دهی خیره کننده ای داشته باشد و توسط آن بتواند به تبلیغات هدف دار بپردازند، بدون اینکه قول و قرار های خود در مورد حفظ امنیت کاربران را بشکند. موفقیت این امر مستلزم به نتیجه نشستن تحقیقات در زمینه رمز گذاری هومومورفیک است. با توجه به نام کمپانی های بزرگی که در این مسیر قدم برداشته اند، به ثمر نشستن این تحقیقات فقط به زمان بستگی دارد، چرا که تمامی این کمپانی ها نیز از چنین روش استخراج داده  به سود دهی خواهند رسید.

فیس بوک در اینباره به وبسایت The Information اعلام کرد، در حال حاضر زود است تا این تحقیقات را به پیام های رمز گذاری شده واست اپ نسبت داد. این کمپانی بارها در مورد اقدامات سوال برانگیز در زمینه حریم خصوصی کابران مورد بازخواست قرار گرفته است، پس هرنوع اقدامی که بتوان آن را به نوعی به مسائل امنیتی این پیام رسان ارتباط داد، میتواند بیش از پیش چهره این کمپانی را خدشه دار کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *