زمان مطالعه: 5 دقیقه

واقعیت این است که بسیاری از غذاهای سالم که می خوریم در واقع ناسالم هستند، حتی برخی از به اصطلاح “ابر غذاها”. این غذاها به دلیل کمپین های بازاریابی هوشمندانه جای پای خود را به دست می آورند، اما اگر به مواد تشکیل دهنده روی برچسب آنها نگاه کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که آنطور که تصور می کنید سالم نیستند. فواید سلامتی این غذاها اغراق آمیز است. بیایید به چند مورد از بزرگترین خواص تقلبی مواد غذایی نگاه کنیم.

بسیاری از انرژی بارها مملو از قند و کالری هستند.
بسیاری از انرژی بارها مملو از قند و کالری هستند.

شکلات انرژی زا

انرژی بارها اساسا فقط آب نبات با پروتئین و فیبر اضافی هستند. آنها از مواد مصنوعی ساخته شده اند که نمی توانید نامشان تلفظ کنید، و بسیاری از آنها حاوی چندین نوع شکر و چربی هستند.

فراتر از این سوال که آیا انرژی بارها برای شما خوب هستند (اینطور نیستند)، آنها طعم خوبی نیز ندارند. شکلات های انرژی زا راهی برای افزایش کربوهیدرات عالی هستند، اما طعم آن به اندازه ای که بسته بندی آن به شما القا می کند خوب نیست.

اگر نمی توانید از انرژی بارها جدا شوید، عاقلانه آنها را انتخاب کنید. به دنبال مواردی باشید که فهرست مواد تشکیل دهنده کوتاهی دارند. هرچه افزودنی‌های بیشتری مشاهده کنید، به‌ویژه قند الکل‌های اضافی (سوربیتول، مالتیتول)، که می‌تواند باعث ناراحتی معده شود، احتمال کمتری دارد که انرژی بار سزاوار نام «سالم» باشد. روغن های پالم، ایزوله پروتئین سویا و چربی ها نیز پرچم قرمز هستند. به دنبال غذاهای سالم باشید که می شناسید، مانند شکلات تلخ، آجیل، دانه ها و نمک دریایی.

چیپس گیاهی ممکن است مغذی به نظر برسد، اما اغلب خیلی بهتر از چیپس سیب زمینی نیست.
چیپس گیاهی ممکن است مغذی به نظر برسد، اما اغلب خیلی بهتر از چیپس سیب زمینی نیست.

چیپس سبزیجات

چیپس های سبزیجات مانند یک معامله شیرین به نظر می رسند. شما سبزیجات را به شکل ترد خوشمزه ای دریافت می کنید که تفاوت چندانی با چیپس سیب زمینی مورد علاقه شما ندارد. با این حال، چیپس سبزیجات ممکن است حاوی مواد گیاهی کمی باشد. بیشتر چیپس های سبزیجات حاوی نشاسته یا آرد سیب زمینی بیشتری نسبت به سبزیجات هستند. آنها رنگ خود را از پودر سبزیجات به جای سبزیجات برش داده شده می گیرند. بعلاوه، نحوه پخت و فرآوری آنها بسیاری از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات را از بین می برد. اگر عاشق چیپس سبزیجات هستید، چیپس کلم پیچ خود را در خانه در فر درست کنید، غذاهای سالم در خانه درست می شوند نه در کارخانه ها!

غلات غنی شده با ویتامین

ممکن است فکر کنید که غلات یک گزینه سالم برای صبحانه است. اما بسیاری از مارک های غلات که در سوپرمارکت ها می بینید به سختی بهتر از آب نبات هستند. برخی از غلات صبحانه با افتخار روی برچسب خود اعلام می کنند که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی اضافه شده هستند. ویتامین‌های مصنوعی برای جبران تمام «چیزهای خوب» حذف شده در طول پردازش وجود دارند. کمبود فیبر و شکر فراوان در این غلات را جبران نمی کند. و غلات صبحانه تنها یک نمونه از یک مشکل فراگیر است: صنایع غذایی به طور سیستماتیک مواد اصلی موجود در غذا را با موارد ارزان جایگزین می کند و از تبلیغات استفاده می کند تا مردم را متقاعد کند که طعم آنها به همان اندازه خوب است.

هنگام خرید ماست، ساده و بدون شیرینی را انتخاب کنید، در غیر این صورت ممکن است مقدار زیادی شکر دریافت کنید.
هنگام خرید ماست، ساده و بدون شیرینی را انتخاب کنید، در غیر این صورت ممکن است مقدار زیادی شکر دریافت کنید.

ماست طعم دار

اگر ماست را به خاطر فواید آن برای سلامتی می خورید، به جای انواع طعم دار، ماست ساده را انتخاب کنید. اگر بتوانید لبنیات را تحمل کنید، ماست همچنان منبع خوبی از پروتئین، ویتامین B، کلسیم، روی، پتاسیم و منیزیم است. با این حال، بیشتر ماست های موجود در سوپرمارکت ها طعم دار و شیرین هستند. در هر اونس ماست میوه ای به اندازه یک آب نبات قند وجود دارد. اگر قصد خوردن آن را دارید، ماست ساده بخرید و خودتان آن را با میوه واقعی شیرین کنید.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای اغلب به عنوان برنجی سالم تر از نوع سفید آن تبلیغ می شود. زیرا برنج قهوه ای فیبر و مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد که سبوس و جوانه آن حذف شده است.

با این حال، یک واقعیت کمتر شناخته شده این است که برنج قهوه ای حاوی آرسنیک، یک فلز سنگین سمی است. طبق گزارش Consumer Reports، برنج قهوه ای 80 درصد آرسنیک غیر آلی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. گیاه برنج مانند یک اسفنج عمل می کند و آرسنیک را از خاک و آب می مکد. در واقع، برنج قهوه ای حاوی آرسنیک بیشتری نسبت به برنج سفید است، زیرا آرسنیک در پوسته دانه تجمع می یابد.

شما باید مقدار زیادی برنج قهوه ای بخورید تا اثرات نامطلوب آرسنیک را تجربه کنید، اما چرا آرسنیک غیر ضروری را وارد بدن خود کنید؟ این اثرات دراز مدتی است که باید نگران آن باشید. برنج قهوه‌ای را با کینوا جایگزین کنید، دانه‌ای با آرسنیک کم که برخی از خواص برنج قهوه‌ای را دارد و حتی از نظر مواد مغذی متراکم‌تر است.

اگر برنج قهوه ای را رها نمی کنید، قرار گرفتن در معرض آرسنیک موجود در برنج را با آبکشی خوب، پختن آن با آب اضافی و تخلیه آب قبل از سرو کاهش دهید.

 

شربت آگاو

شربت آگاو علیرغم تصوری که به عنوان یک شیرین کننده طبیعی دارد، اصلا سالم نیست. از شکر بدتر است زیرا حاوی فروکتوز بیشتری نسبت به شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) است که با چاقی و بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است.

با وجود بازاریابی هوشمندانه، شربت آگاو حاوی فروکتوز بیشتری نسبت به سایر محصولات موجود در بازار است که این افزایش شکر بین 70 تا 90 درصد است. بیشتر شکر سفره 50 درصد فروکتوز است. این مورد برای عسل معمولا 40 درصد است. شربت ذرت با فروکتوز بالا بین 55 تا 90 درصد متغیر است. شربت آگاو بین 70 تا 90 درصد فروکتوز دارد، بسته به اینکه از چه برندی آن را بخواهید.

و حتی بدتر از آن، شربت آگاو ممکن است حاوی آفت کش های بیشتری باشد، زیرا گیاهان آگاو هر چیزی را در خاک اطراف خود وجود دارد را جذب می کنند. بنابراین، حتی با اینکه تصمیم بگیرید شربت آگاو ارگانیک بخرید، احتمالاً آن هم حاوی آفت کش، خواهد بود.

خوردن میوه کامل در مقایسه با نوشیدن آب میوه گزینه بسیار سالم تری است.
خوردن میوه کامل در مقایسه با نوشیدن آب میوه گزینه بسیار سالم تری است.

آب میوه

مانند تقریباً همه چیز در تغذیه، مشکل آب میوه این است که می تواند چیزهای بسیار خوبی داشته باشد. پرتقال حاوی مقدار زیادی قند و همچنین فیبر است. فیبر جذب قند را در جریان خون کاهش می دهد، به این معنی که نوشیدن یک لیوان آب پرتقال قند خون را بیشتر از خوردن یک پرتقال کامل افزایش می دهد.

فواید آب میوه کوتاه مدت است. یک لیوان آب پرتقال در وعده صبحانه انرژی سریعی به شما می دهد و به دنبال آن یک هجوم به همان اندازه سریع شما را دوباره گرسنه می کند، زیرا هیچ فیبری وجود ندارد که سطح قند خون شما را ثابت نگه دارد.

این در مورد تمام آب میوه ها صادق است. میوه کامل سالم تر از هر آب میوه ای است، زیرا میوه کامل فیبر را حفظ می کند. میوه را رها نکنید، پس بهتر است بجای آب میوه ها حتی آب میوه های ارگانیک، خود میوه را میل کنید، غذاهای سالم بدون فرآوری بهترین انتخاب خواهند بود.


منابع:

ConsumerReports.org. «در برنج شما چقدر آرسنیک وجود دارد؟ داده ها و دستورالعمل های جدید Consumer Reports برای همه مهم است، به ویژه برای افرادی که از گلوتن اجتناب می کنند.
چیپس گیاهی: آیا سالم هستند؟ | شبکه غذایی سالم…” foodnetwork.com/healthyeats/healthy-tips/2011/10/چیپس-گیاهی-سالم-هستند.
«شربت آگاو چیست؟ – بینش غذایی. 22 ژانویه 2021، https://foodinsight.org/what-is-agave-syrup/.
“شهد آگاو: شیرین کننده ای که از شکر هم بدتر است؟” 25 ژوئن 2020، healthline.com/nutrition/شهد-آگاو-حتی-بدتر-از-شکر- است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.