• 31 فروردین 1403
1608911316 csm 1 untitled 6 5 84ea832e8e 1440x720 - آیا گیمینگ بر روی 8K امکان پذیر است؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اولین پیام تبلیغاتی انویدیا برای کارتهای گرافیکی RTX 3090 امکان اجرای بازی ها بر روی 8K است. ولی این قابلیت تا چه حد امکان پذیر است؟

اولین چیزی که ممکن است در مواجه با گیمینگ بر روی رزولوشن 8K به ذهن خطور کند میزان هزینه آن است. با توجه به کمیاب بودن سخت افزار و گرانی آن، گیمینگ حتی روی 4K نیز ممکن است برای بسیاری غیر قابل دسترسی باشد، و قیمت سرسام اور سخت افزار مورد نیاز برای 8K این تجربه را تقریبا به رویا تبدیل میکند.

ولی اگر این فاکتور ها را درنظر نگیریم و تظاهر کنیم که این سخت افزار در دسترس ماست، این قابلیت تاچه حدی امکان پذیر است؟ آیا میتوان گفت که 8K آماده است که به یک استاندارد جدید تبدیل شود؟ وقتی که هنوز 4K نیز در سطح جهانی به خوبی استاندارد نشده است؟ هنوز بسیاری از مانیتور ها و تلویزیون های 4K که در بازار مشاهده میکنیم، 4K واقعی یا Native نیستند بلکه ارتقاء مقیاس یا Upscale شده از رزولوشن های پایین تر هست.

1608913099 geforce 8k hdr comparison 630x354 t2x - آیا گیمینگ بر روی 8K امکان پذیر است؟

 

این روز ها بحث درباره بازی Cyperpunk 2077 بسیار داغ است. با توجه به اینکه این بازی خواستار سخت افزار فوق العاده قوی حتی برای اجرا بر روی 4K است، برخی از منتقدان و گیمر ها از بررسی بازی بر روی رزولوشن 8K واهمه ای نداشته اند.

درست است که بازی از لحاظ فنی و ثبات دارای اشکالات زیادی است و فاکتور قرار دادن آن برای این بررسی کمی بی انصافی محسوب می شود، ولی اگر سخت افزار های موجود برای 8K بتوانند از پس این بازی بی رحم بربیایند، پس دیگر مانعی جلودار 8K نخواهند بود. البته نباید بازی Crysis Remaster را فراموش کرد بازی که حتی کارت های RTX Titan نسل قبل جلوی آن به زانو درآمدند.

سامسونگ گلکسی بوک جدید با پردازنده کوالکوم و صفحه نمایش 14 اینچی
> > >

انودیا طی عرضه کارت های RTX 3090 با عرضه این بنچمارک مدعی بود که 8K نه تنها دیگر رویا نیست بلکه به راحتی قابل دسترسی است. البته اگر شما بیش از سه هزار یورو برای خرید مانیتور و کارت گرافیک هزینه کنید.

1608911285 2020 09 17 image 2 - آیا گیمینگ بر روی 8K امکان پذیر است؟

 

این بنچمارک ها پس از مدتی توسط تعدادی از کاربران نیز تایید شد، .ولی کسانی که به دنبال این تکنولوژی ها هستند به دنبال بهترین بازی ها با بهترین کیفیت تصویری هستند نه بازی های قدیمی که سخت افزار های حال حاضر نیز با راحتی از پس آن برمی آیند.

طی بنچمارک های منتشر شده توسط Guru3D از بازی Cyberpunk 2077 بر روی زرولوشن 8K و کارت گرافیک RTX 3090 ، این بازی توانسته به تعداد فریم 31 فریم در ثانیه برسد، لازم به ذکر است که این تست بر روی کیفیت گرافیکی Ultra و DLSS روشن و همچنین RTX بر روی Ultra انجام شده است، که البته خاموش کردن DLSS تاثیر به سزایی بر روی تعداد فریم ها نداشته و میزان آن را به 38 فریم در ثانیه رسانده است.

تا اینجا شاید برای شما قابل قبول باشد، 30 فریم در ثانیه قابل بازی کردن است، ولی مشکل جایی شروع میشود که قابلیت DLSS را خاموش کنیم. این قابلیت که Deep learning Supersampling نام دارد درواقع یک تکنیک هوشمند خود آموز در رندرینگ است، که انحصارا در اختیار انویدیا و هسته های Tensor موجود در کارت های گرافیکی این کمپانی است. به زبان ساده کاری که این تکنیک انجام میدهد کنترل سطح کیفیت گرافیکی به وسیله هوش مصنوعی و تطابق آن با وضعیت فعلی سخت افزار است تا بتوان بهترین بازده را با بهترین کیفیت ممکن دراختیار داشت.

Forza Horizon 5 این بار مسابقه دهندگان را به مکزیک می برد
> > >

البته لازم به ذکر است که میزان حافظه گرافیکی مصرف شده در این بنچمارک به حدود 21 گیگابایت رسیده، که نهایت حافظه گرافیکی RTX 3090 است.حال باید دید آیا کارت گرافیک جدید سری Titan که مدتی پیش شایعه عرضه آن با 36 گیگابایت رم گرافیکی منتشر شده بود، میتواند درمقابل Cyberpunk بهتر عمل کند یا خیر.

1608911583 untitled 1 - آیا گیمینگ بر روی 8K امکان پذیر است؟

مشکلی که در این بنچمارک ها توسط کاربران و منتقدان نیز به آن اشاره شده، این است که نتایج بنچمارک ها با DLSS خاموش، که میزان فریم را به 4 فریم در ثانیه میرساند، حاکی از آن است که DLSS سطح رزولوشن بازی را تا حد بسیار زیادی، حتی 1440p پایین آورده و بعد به 8K ارتقا مقیاس میدهد، و این کیفیت در مقایسه به 8K Native قابل قبول نیست.

مشکل 8K این است که در بسیاری از زمینه ها فقط با استفاده از هوش منصوعی و Upscaling قابل دریافت است. درکنار این، گزارش های کاربران نشان دهنده این است که کارت های گرافیکی RTX 3000 نیز به راحتی در مقابل بازی Cyberpunk 2077، بر روی زرولوشن های QHD و 4K نیز به زانو درآمده اند.

1608911590 cyberpunk 2077 nvidia geforce rtx official pc performance benchmarks with ray tracing dlss on rtx 3090 rtx 3080 rtx 3070 rtx 3060 ti  2 cust - آیا گیمینگ بر روی 8K امکان پذیر است؟

 

کمی قبل نام از بازی Crysis بردیم. نسخه اصلی این بازی که سال 2007 منتشر شد، در زمان خود از همه بازی های دیگر چند سروگردن بالاتر بود، البته از لحاظ کیفیت گرافیکی. و فاکتور سنگینی برای بررسی قدرت سخت افزار های موجود در بازار بود. در آن زمان این بازی رغیب اصلی کارت های گرافیکی GTX 200 و 400 بود.

حال بعد از گذشت 13 سال با عرضه نسخه Remaster این بازی بار دیگر کرایسیس به یک استاندارد جدید برای تست سخت افزار های روز تبدیل شده است. البته بازی Crysis توسط تیم بزرگتری ساخته شده و تیم سازنده آن طراح موتور گرافیکی آن نیز هست، پس از لحاظ ثبات این بازی در جای بسیار بهتری نسبت به Cyberpunk قرار دارد.بنچمارک های موجود نشان داده این بازی بر روی رزولوشن 4K، کارت های سری RTX 2000 انویدیا را کنار میزند و فقط کارت های سری 3000 هستند که از پس این بازی بر میایند.

انویدیا تکنولوژی DLSS 3 را برای کارت های RTX 4000 عرضه خواهد کرد
> > >

درنهایت باید اضافه کنیم اگر قیمت فوق العاده بالای سخت افزار مورد نیاز گیمینگ بر روی 8K برایتان مشکلی ایجاد نمیکند، و انتظار اجرای بازی های فوق پرانتظار را بروی این رزولوشن ندارید، 8K به راحتی برای بسیاری از بازی ها میسر است.

این تکنولوژی درحال حاضر در ذهن بسیاری از افراد در حد کمپین های تبلیغاتی برای یک نوع نمونه اولیه است، و امکان دارد این برداشت درست باشد، زیرا گیمینگ بر روی 4K به تازگی در سالهای اخیر و با عرضه کارت های گرافیکی RTX 3000 قابل اجرا شده است، البته با استثتای برخی عناوین. قبل از این رسیدن به استاندارد 60 فریم بر روی زرولوشن 4K یک موفقیت بزرگ برای سخت افزار ها به حساب می آمد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *