• 10 فروردین 1403
1625246453 artific skin 1280x720 1 - محققان استنفورد مدارهای کششی با هزینه کم و کارایی بالای می سازند
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گروهی از محققان از استنفورد دو دهه گذشته را صرف تلاش برای تولید مدارهای مجتمع پوست مانندی کرده اند که می تواند کشیده، تا، خم شود و تاب بخورد بدون اینکه به کارایی آنها آسیب برساند. مدارهای قابل کشش می توانند هر زمان که کشیده می شوند به شکل اصلی خود بازگردند. یکی از موانع عمده ای که در سر راه این تحقیق وجود داشته است، تعیین نحوه تولید فناوری جدید در مقادیر کافی برای تجاری سازی است.
به نقل از واحد علم و فناوری هاسترتک، این گروه مطالعه جدیدی را منتشر کرده است که شرح می دهد چگونه آنها مدارهای یکپارچه قابل کشش و بادوام را با استفاده از همان نوع تجهیزاتی که تراشه های سیلیکون جامد را می سازد، روی مواد شبه لاستیکی چاپ می کنند. دستیابی به این موفقیت می تواند با تغییر کارخانه هایی که در حال ساخت مدارهای سفت و سخت به کارخانه هایی هستند که تولید انعطاف پذیر دارند، مواد جدید به راحتی تجاری شود. محققان توانستند بیش از 40000 ترانزیستور را در یک سانتی متر مربع از مدارهای قابل کشش فشرده کرده و قرار دهند.
محققان این پروژه معتقدند که آنها به زودی تعداد ترانزیستورهای یک سانتی متر مربع را دو برابر می کنند. با این حال، آنها اذعان می کنند که تعداد ترانزیستورهایی که می توانند روی مواد انعطاف پذیر خود چاپ کنند، با میلیاردها ترانزیستور قابل چاپ روی سیلیکون با همان اندازه بسیار فاصله دارد. با این حال، مواد انعطاف پذیر آنها شامل ترانزیستورهای کافی برای ایجاد مدارهای ساده برای عملکردهایی مانند حسگرهای روی پوست، شبکه های در مقیاس بدن، قابل کاشت توسط الکترونیک و احتمالاً موارد دیگر است.
روش ساخت موفقیت آمیز، سرنوشت الاستیک – ترانزیستور را بیش از 100 برابر آنچه که دیگران با حفظ یکنواختی عالی در ترانزیستورها تا به حال دست یافته اند، بهبود می بخشد. این ماده همچنین برای دستیابی به انعطاف پذیری خود هیچ چیزی را در عملکرد الکترونیکی یا مکانیکی از بین نمی برد.
سود بزرگ فرآیند ابداع شده توسط استنفورد این است که می توان مدارهای انعطاف پذیر آنها را با استفاده از تجهیزات موجود در داخل ریخته گری ها ایجاد کرد. فرآیند ساخت به فوتولیتوگرافی معروف است و با استفاده از نورهای ماورا بنفش یک الگوی هندسی الکتریکی فعال را به صورت لایه لایه به یک بستر جامد منتقل می کند. این تیم همچنین می گوید فرایندهای آنها را مقرون به صرفه تر بوده و ممکن است مدارهای قابل کشش را با هزینه کمتری نسبت به مدارهای سخت تولید کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *