• 1 اردیبهشت 1403
1609044340 new radiation vest technology protects astronauts doctors1 768x768 1 - جلیقه AstroRad ناسا، چاره مقابله با تابش های خارج از جو زمین
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

جلیقه زد تابش ناسا، راه حلی برای مقابله با تابش های فضایی است که از جمله جدیدترین دستاورد های ناسا تلقی میشود.

در خارج مگنتوسفر زمین، فضا نوردان همواره با خطر تابش یونیزه روبرو هسنتد.این تابش ها ممکن است وسایل الکترونیکی را به اختلال انداخته و جان انسان ها را در پیمایش به سمت ماه و مریخ به خطر بیاندازد. یکی از راه های مقابله با این مشکل رفتن به زیر زمین و ماندن در یک سپر ضخیم مقابله با تابش است، ولی این امکان همیشه میسر نیست چراکه فضانوردان احتیاج دارند به بیرون رفته، حرکت کنند و آزادانه کارکنند. جلیقه AstroRad که به تازگی توسط ناسا طراحی شده چاره این مشکل است.

به گزارش مجله تکنولوژی هاسترتک ، این جلیقه که توسط کمپانی StormRad برای کمپانی فضایی Lockheed Martin ساخته شده، بر اساس یک نمونه اولیه از جلیقه های زد رادیواکتیو برای نیروهای زمینی طراحی شده، که سال گذشته ناسا از StormRad درخواست کرد تا یک نمونه ازاین جلیقه را برای آنها ارسال کنند، و ناسا نیز این نمونه را برای ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرده است تا آنرا امتحان کنند و میزان راحتی کار در آن را بسنجند.

به گفته ناسا به دلیل اینکه فضانوردان لازم است این جلیقه ها را به مدت طولانی به داشته باشند و هشت ساعت خواب خود را در آن بگذرانند، بسیار مهم است که این جلیقه ها راحت و مناسب باشند و باعث ایجاد درد یا مشکل دیگری نشوند. مشکلی که نمونه اولیه داشت این بود که سپرمحافظ در مقابل تابش بسیار ضخیم و سنگین بود، و برای راحتی بیشتر آن از مواد انعطاف پذیر پلی اتین در مدل های بعدی استفاده شده است. این جلیقه ها از کمر به بالا تا گردن را باید به خوبی محافظت کنند و هدف اصلی آن محافظت از ارگان های داخلی بدن است.
در ادامه ناسا بیان کرد که اعضای ایستگاه فضایی بین المللی به استفاده و تست این جلیقه ها در هنگام انجام وظایف مختلف ادامه خواهند داد و امیدوار است که فضانوردان بتوانند برای محافظت از خود مدت طولانی از این جلیقه استفاده کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *